TEMAT TYGODNIA: ŁĄKA W MAJU
WTOREK
TEMAT: ROŚLINY I ZWIERZĄTKA NA ŁĄCE
CELE OGÓLNE:
- Poznanie wiadomości o środowisku przyrodniczym jakim jest łąka i jej mieszkańcach.
- Wypowiadanie się na temat treści opowiadania.
- Uważne słuchanie opowiadania.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- WPROWADZENIE – zabawa „Wesołe powitanie”.
Dziecko odwraca się twarzą do mamy lub taty, na hasło:
witają się paluszki – dziecko i osoba dorosła witają się paluszkami,
witają się dłonie – dziecko i osoba dorosła dotykają się dłońmi,
witają się łokcie – dziecko i osoba dorosła dotykają się łokciami,
witają się kolana – dziecko i osoba dorosła dotykają się kolanami,
witają się stopy – dziecko i osoba dorosła dotykają się stopami,
witają się plecy – dziecko i osoba dorosła dotykają się plecami.
2. ZAPRASZAM DO WYSŁUCHANIA I OBEJRZENIA FILMIKU – w trakcie oglądanie filmu dziecko może tańczyć np z pociętą na paski bibułą
Są w nim jaskry, maki, szczaw.
Brzęczą trzmiele, skrzeczy sroka.
Kreta także tutaj spotkasz.
Możesz słuchać, patrzeć, wąchać!
Piękna, kolorowa łąka.”
- O jakim miejscu jest ten wiersz?
- Co rośnie na łące?
- Jakie zwierzątka przebywają na łące?
- Czy lubisz chodzić na łąkę?
3. ZABAWA DYDAKTYCZNA: „Na łące”
- Popatrz na obrazek, co na nim widzisz?
- Nazwij poznane kwiaty i owady.
4. ZAJĘCIA PLASTYCZNE „Na łące”.
Proszę o przygotowywanie: kartka a4 (granatowa lub czarna), farby plakatowe (biała, różowa, czerwona, zielona, czarna), patyczki do uszów, pędzel.
5. Wykonaj kartę pracy.
- Wytnij elementy wzdłuż linii i pomieszaj je. Następnie przyklej je na nową kartkę
- Połącz ze sobą takie same obrazki.
ZADANIA DLA STARSZAKÓW.
1.Zabawa „Na wiosennej łące” .
Dziecko próbuje naśladować ruchy zwierząt i roślin żyjących na wiosennej łące np stokrotki- stoi ze złączonymi nóżkami i główką wyciągniętą do góry, z rozłożonymi raczkami……, naśladuje bociana – stoi na jednej nodze i mówi: kle, kle, kle, skacze jak żabka i mówi rech, rech…..
2.Proszę teraz obejrzeć bajkę o pszczołach.
3.Proszę wykonać kartę pracy fioletowa książka cz.4, s.42- łączenie pszczół z obrazkiem plastrów, do którego lecą pszczoły, liczenie pszczół, kolorowanie.
5.Zabawa ruchowa.
5.Posłuchajcie krótkiego wierszyka o pszczołach.
Pracowite pszczółki.(czyta rodzic)
Pszczoła to jest owad mały, ale za to doskonały.
Ona w ulu dom swój ma i pracuje tam co dnia.
Zapyla kwiaty, ciężko pracuje, ludzi miodkiem obdarowuje.
W lesie, powietrzu czy tez na łące
Możemy spotkać pszczółek tysiące.
Ciągle latają, nektar zbierają i wiele siły do pracy mają.
Z zebranym nektarem, z zachwytu wielkiego
wracają pszczółki do domu swojego.
Rozmowa na temat wiersza.
*powiedzcie, gdzie mieszkają pszczoły?
*jak wygląda pszczoła i co robi?
*skąd mamy dobry miodek?
6.Praca plastyczna – wykonanie pszczoły.
Pomoce:
*rolka po papierze toaletowym
*ołówek
*linijka
*wycinanka samoprzylepna – kolor żółty, czarny lub kartki z bloku kolorowego
*biała kartka z bloku
*czerwona kartka z bloku
7.Zabawy logopedyczne.