TEMAT TYGODNIA: ŁĄKA W MAJU
WTOREK
TEMAT DNIA: NA WIOSENNEJ ŁĄCE
CELE OGÓLNE:
- Zgłębianie wiedzy o środowisku przyrodniczym jakim jest łąka.
- Zapoznanie z mieszkańcami łąki.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
- Doskonalenie umiejętności słuchania.
- Kształtowanie poczucia estetyki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. WPROWADZENIE – opowieść ruchowa „Spacer na łąkę”.
Jest pogoda słonko świeci, dziś na łąkę idą dzieci – raz, daw, trzy.
(dziecko maszeruje rytmicznie)
A tu nagle pada deszczyk – kap, kap, kap.
(dziecko w przysiadzie uderza rytmicznie w podłogę dłonią lub paluszkami)
I po liściach tak szeleści – szur, szur, szur.
(dziecko pociera dłonią o dłoń)
Deszcz ustaje – słonko świeci i na łąkę biegną dzieci – hyc, hyc, hyc.
(dziecko rytmicznie podskakuje)
Dzieci bawią się z ochotą, nagle patrzą – wszędzie błoto – hop, hop, hop.
(dziecko podskakuje wysoko)
Jest pogoda słonko świeci żabka wyszła im naprzeciw – bęc, bęc, bęc.
(dziecko rytmicznie naśladują skok żabki)
2. ZAPRASZAM DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PIOSENKĄ „BĄKI Z ŁĄKI”
3. A TERAZ PRZYJRZYJMY SIĘ BLIŻEJ MIESZKAŃCOM ŁĄKI
4. A TERAZ TROCHĘ ZABAWY – ZAGADKI 🙂
- Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce. (biedronka)
- Pióra biało – czarne, buciki czerwone. Uciekają przed nim żaby, gdy idzie w ich stronę. (bocian)
- Nie chodzą, lecz skaczą, nad stawem mieszkają. Gdy wieczór zapadnie na głosy kumkają. (żaby)
- Skrzydełka mam jak płatki,choć sam nie jestem kwiatem. Nad kwiatkami w słońcu wesoło fruwam wiosną i latem. (motyl)
5. KARTY PRACY DLA 3 – 5 LATKÓW. ( GDZIE JEST TO MOŻLIWE DZIECKO MOŻE WSKAZAĆ PALUSZKIEM NA KOMPUTERZE)
6. MALUBAJKA – BIEDRONKI NA ŁĄCE.
7. CIEKAWOSTKI Z MAJOWEJ ŁĄKI
ZADANIA DLA STARSZAKÓW.
1. Rozgrzewka – utrwalenie kierunków: prawa, lewa
2. A teraz posłuchajcie odgłosów z łąki.
3.Proszę przyjrzeć się zwierzętom żyjącym na łące i spróbować nazwać je:
4.Opowieść ruchowa przy muzyce:(rodzic czyta ,cicho gra muzyka, a dziecko naśladuje ).
Nastała wiosna, wybieramy się na łąkę(podczas przerwy w muzyce) dzieci naśladują oglądanie zielonej trawy, kwiatów .Nabierają powietrze noskiem i wydmuchują ustami na samogłosce – ooo! i sylabie aach! Ponownie maszerują w rytm muzyki, podczas przerwy wąchają kwiaty -nabierają powietrze noskiem, wydmuchują ustami i kichają.
4. Zabawy matematyczne z sześcianem.
-przypomnijcie sobie, jak wygląda kwadrat
-narysujcie paluszkiem w powietrzu kwadrat
-jakie boki ma kwadrat (równe)
Teraz proszę obejrzeć sześciany, które różnią się wielkością i kolorem.
Proszę obejrzyjcie teraz swoje sześciany i policzcie, ile mają boków?
-Oczywiście, każdy sześcian ma 6 boków.
-Jaki kształt mają boki sześcianu?
Popatrzcie uważnie, jak wygląda sześcian rozłożony.- ile jest kwadratów w sześcianie?
Ułóżcie teraz swoje sześciany od najmniejszego do największego, a później od największego do najmniejszego.
5.Proszę wykonać kartę pracy – Fioletowa książka cz.4, s.40
6.A teraz oglądamy kostkę do gry, która również ma kształt sześcianu.
7. Zabawa ruchowa -proszę rzućcie swoją kostką , policzcie oczka i wykonajcie tyle pajacyków, ile oczek wyrzuciliście.
-rzucamy jeszcze raz, liczymy oczka i wykonujemy tyle podskoków i skłonów……..
8.Zabawy muzyczne.
A teraz usiądźcie wygodnie i wysłuchajcie piosenkę.
-powiedzcie, czy piosenka jest wesoła, czy smutna?
-A kto w piosence przybył na łąkę?
-Co to znaczy, że świerszcz ma skrzypce?
-Wymień proszę mieszkańców łąki, o których mowa w piosence?
9. Zabawa ruchowa-podczas muzyki dzieci naśladują loty ptaków, poruszają się machając rączkami. Zatrzymują się i naśladują bzyczące pszczoły.
10.Wysłuchajcie jeszcze raz piosenkę i spróbujcie zaśpiewać refren.
Nauczcie się proszę piosenki.
11.Karty pracy do wykonania dla chętnych dzieci.