TEMATYKA TYGODNIA
DBAMY O PRZYRODĘ
ŚRODA
TEMAT DNIA: Jak dbać o naszą planetę?
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
- Zachęcanie do uważnego słuchania.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan Ziemi i środowiska przyrodniczego.
Przebieg zajęć:
1.Rozgrzewka do zajęć: Poćwicz z żabką różne minki
2. Teraz zastanowimy się, jakie są zagrożenia dla Ziemi. Wysłuchaj najpierw wiersza ,,Chora Planetka” autorstwa Magdaleny Tokarczuk:
„Chora Planetka”
Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,
ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,
a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,
ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co wodę miała źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,
Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!
Odpowiedzcie na pytania:
- Jak myślisz, dlaczego Planetka była smutna?
- Pamiętasz co Jaś zrobił z papierkami?
- Co należy robić, aby Planetka była zawsze uśmiechnięta i zdrowa?
3. Zajmijmy się teraz tym, jak pomóc naszej planecie?
4. Aby powtórzyć sobie zasady segregacji odpadów zagrajcie w grę interaktywną ,,Akcja segregacja”:
https://view.genial.ly/5e971e3a043e350e09005ddb
5. Wykonaj karty pracy:
- Wytnij i sklej
- Otocz pętlą lub wskaż
- Pojemniki – puzzle – wytnij puzzle i je ułóż
6. Proszę o wspólne wysłuchanie piosenki pt. „Świat w naszych rękach”
ZADANIA DLA SZEŚCIOLATKÓW
1.Dzisiaj podczas naszego spotkania porozmawiamy o segregacji odpadów. Obejrzyjcie bajkę „Dobre rady na odpady”
*Czy bajka Wam się podobała?
*Co oznacza słowo SEGREGACJA?
*Dlaczego odpady należy segregować?
*Jakie mamy kolory pojemników na odpady?
2.Zabawa ruchowa Samochody” – proszę, abyście stanęli swobodnie w pokoju i naśladujemy jazdę samochodem, zatrzymujemy się, wysiadamy z samochodu, zamykamy drzwi i ładujemy napotkane odpady. Wsiadamy i odjeżdżamy dalej.
Proszę o wykonanie karty pracy – strona 18
3. PRACA PLASTYCZNA: Żabka z papierowa z kółek.
Pomoce:
*2 duże zielone koła
*2jasniejsze zielone o mniejszej średnicy
*1koło czerwone
*2 białe koła na oczy,klej i nożyczki
*niebieski brystol na wodę