DZIEŃ 23 – 23.04.2020r

TEMATYKA TYGODNIA: DBAMY O PRZYRODĘ

CZWARTEK

TEMAT DNIA: JESTEM EKO

Cele główne:

-Kształtowanie postaw ekologicznych

-Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania

-Rozwijanie umiejętności technicznych

Przebieg zajęć

1.Rozgrzewka do zajęć: Zabawa ruchowa „Do swojego koloru”.

Rozkładamy w pomieszczeniu na podłodze kartoniki: czerwony, zielony, niebieski, żółty. Takie same kolory trzyma w ręku rodzic. Przy dźwiękach dowolnej muzyki dziecko swobodnie biega, na przerwę w muzyce dziecko jak najszybciej odszukuje na podłodze kartonik z kolorem, który w tej chwili trzyma w ręku rodzic. Rodzice dodatkowo dopytują dzieci o nazwę kolorów.

 

2.Wiersz „Co to jest ekologia” D. Klimkiewicz, W. Drabik.

Ekologia- mądre słowo

a co znaczy- powiedz sowo?

Sowa chwilę pomyślała

i odpowiedź taką dała:

„To nauka o zwierzętach,

lasach, rzekach, ludziach, ptakach

Mówiąc krótko w paru zdaniach,

o wzajemnych powiązaniach

między nami, bo to wszystko

to jest nasze ŚRODOWISKO.”

Masz je chronić i szanować-

powiedziała mądra sowa.

Po wysłuchaniu wiersza, dziecko wymienia słowa, których znaczenie nie jest dla niego do końca jasne.  Następnie rodzic kieruje rozmową zadając dziecku pytania:

*Co to jest ekologia?

*Czego dotyczy ekologia?

*Co oznacza słowo stwierdzenie „szanować środowisko”?

 

3. Eko zadania dla Eko Przedszkolaka.

4. Bajka pt ” Ekologiczny Dom”.

5.Praca plastyczna pt „Eko Dom”.

Potrzebne będzie:

-3 rolki po papierze toaletowym

-3 kawałki papieru do oklejenia rolek

-trójkąt papierowy na dach

-prostokąt papierowy na dzrwi

-3 małe kwadraty na okna

-6 małych prostokątów na okiennice

-klej

-nożyczki

Rolki oklejamy, wystające fragmenty zaginamy do wewnątrz rolki. Następnie wszystkie 3 rolki sklejamy razem. Na wierz naklejamy dach, drzwi, okna i okiennice.

*Dodatkowo można wykonać również drzewo 🙂

 

6.Propozycja zabaw z kodowaniem.

uczymy-dzieci-programowac-5-podroze-male-i-duze-b

 

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

1.Podczas dzisiejszego spotkania porozmawiamy o lesie i wysłuchacie odgłosów leśnych zwierząt .Obejrzyjcie wspólnie z rodzicami ilustrację i bajkę o lesie.

 

3.Zabawa ruchowa -Jesteśmy na spacerze w lesie, rozglądamy się, zbieramy do koszyka szyszki, przeskakujemy przez kałuże i

wracamy na miejsce.

*Jak wygląda las przedstawiony na ilustracji i w bajce?

*Jak dzieci powinny zachować się w lesie?

*Czego nie wolno robić w lesie.?

4.Zabawa ruchowa znana dzieciom” Praczki”

 

5.Ćwiczenia oddechowe: Stań cie proszę na przeciw uchylonego okna -wykonajcie wdech nosem i wydech ustami (proszę powtórzyć kilka razy).

Proszę o wykonanie karty pracy:

Ślimak-1

4.Słuchanie opowiadania „Lis i lornetka” – czytanego przez rodzica.

Przedszkolaki bardzo lubią wycieczki.Odwiedziły już ZOO i Muzeum Lalek. Tym razem grupa Ady wybrała się do lasu na lekcję przyrody, bo nauka w terenie jest znacznie ciekawsza niż zwykłe opowieści. Dzieci koniecznie chciały obejrzeć paśniki dla zwierząt.

W świecie zwierząt nastąpiło wielkie poruszenie.

_Schowajcie się! – krzyknął płochliwy zając. – idą tu małe człowieki!

-Nie mówi się człowieki tylko ludzie- poprawiła go łania, spokojnie przeżuwając młode pędy drzew iglastych.

– Na pewno zaatakują kijami nasze mrowiska! – pisnęły przerażone mrówki. -Kiedyś wielki dwunożny człowiek podeptał całe nasze królestwo!

-pobiegnę wywęszyć, jakie mają zamiary – oznajmił lis i ruszył przed siebie, wymachując puszystą kitą

-Boimy się hałasu – pisnęły zajączki, tuląc się do uszatej mamy.

-Tydzień temu ludzkie istoty zostawiły w lesie pełno śmieci: puszki, sreberka po czekoladzie, i butelki! – krzyknął borsuk. -Chyba nie wiedzą, że kiedy słońce rozgrzeje zbyt mocno szklaną butelkę,to może wywołać pożar lasu!

-To straszne- oburzyła się wiewiórka – Zaraz przygotuję pociski z orzechów i będę nimi rzucać.

W tej samej chwili zza drzew wyłonił się jeleń i dostojnym krokiem zbliżył się do paśnika.Witam państwa – przywitał się- Słyszałem, że boicie się ludzi.Powiem wam, że bać się należy myśliwych, którzy mają strzelby, ale nie dzieci, bo one maja dobre serca.Zima sypią dla nas ziarenka i szykują słoninkę w karmnikach, żebyśmy nie zamarzły z głodu.Nadbiegł lis i wysapał: Kochani, nie ma się czego bać.Te człowieki, to miła stworzenia!Nie mówi się człowieki, tylko ludzie odezwała się łania.Duże stworzenie w spódnicy mówiło do nich „Moje kochane przedszkolaki”.

-A nie krzyczały – spytały zajączki? – ależ skąd. Urządzili na polanie piknik, a potem posprzątali wszystkie śmieci. Na trawie nie został ani jeden papier po kanapkach, ciastkach czy cukierkach. Wszystkie butelki po sokach czy pudełeczka po jogurtach wyrzuciły na parkingu do wielkiego kosza na śmieci.

-A nie krzyczały – spytały zajączki? -Ależ skąd, one dobrze wiedziały, że w lesie trzeba być cicho, żeby nas nie spłoszyć.

O to znaczy, że szanują las i nas- powiedziała do rymu zającowa.

Tego dnia dzieci wróciły z wycieczki zadowolone. Nauczycielka pochwaliła wszystkie za to, że w lesie zachowały się jak należy:nie hałasowały, nie niszczyły mrowisk i norek, nie zrywały żadnych roślin bez zgody pani i pięknie posprzątały po zakończonym pikniku.

-A może namalujecie to, co widziałyście w lesie? – tak – odpowiedziały dzieci.

 

6..Zabawa ruchowa – jesteśmy na polanie w lesie i kicamy jak zające, zatrzymujemy się i skubiemy trawę. a teraz skaczemy jak żabki na polanie. Wstajemy, unosimy główkę do góry i oglądamy duże, szumiące drzewa nabierając powietrze noskiem i wydmuchując buzią.

 

7..Rozmowa na temat opowiadania:

*Jak zwierzęta przyjęły obecność dzieci w lesie?

*Dlaczego bały się dzieci?

*Co dzieci zrobiły po powrocie do przedszkola?

 

7.Zabawa plastyczna – i ja proszę abyście wzięły kartkę z bloku, pędzel i farby i namalowały las, tak jak zrobiły to dzieci w opowiadaniu po powrocie do przedszkola.