DZIEŃ 5-27 MARCA 2020 R.

Zajęcia logopedyczne

Temat: Wiosenna  gimnastyka buzi i języka.

Cel główny:

  • Doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia poprzez usprawnianie narządów artykulacyjnych

Cele szczegółowe:

  • usprawnienie narządów mowy
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
  • rozwijanie małej motoryki

Przebieg zajęć:

  1. Ćwiczenia języka:

-Kląskaj jak konik.

-Przywitaj się z zębami u góry i u dołu przy szeroko otwartej buzi – język powoli dotyka każdego zęba od wewnętrznej strony.

-Zamień język w małpkę, niech sobie poskacze – dotknij językiem ostatnich górnych zębów po prawej i po prawej stronie-buzia szeroko otwarta.

-Zamień język w żabkę niech sobie poskacze – dotknij językiem ostatnich dolnych zębów po prawej i po prawej stronie-buzia szeroko otwarta.

-Robimy porządki! „Pomaluj sufit”na ulubiony kolor – język przesuwa się  po podniebieniu od zębów do przełyku, przy szeroko otwartej buzi.

-„Pomaluj ściany”na ulubiony kolor –  język przesuwa się  po wewnętrznej stronie policzka góra-dół.

-„Trzepanie dywanów”- język dotyka wewnętrznej strony zębów siecznych górnych i dolnych na zmianę przy szeroko  otwartej buzi.

       2. Ćwiczenia warg:

– „Posyłamy buziaczki”. 

– Posyłamy buziaczki i szeroko uśmiechamy się -na zmianę.

-Wyślij buziaka w lewą stronę, a potem w prawą (głowa nieruchomo, pracują usta).

-Uśmiechnij się szeroko i pokaż zęby.

-Uwaga czary mary usta znikają! Chowamy usta do wewnątrz jamy ustnej.

-Zamieniamy się w syrenę  i wyraźnie wypowiadamy samogłoski: e-o-e-o-e-o-e-o…

-Balonik: nadymamy policzki.

-Parskaj jak konik.

Zabawa dla duetów: Lusterko. Dwie osoby stoją naprzeciwko siebie. Jedna wymyśla śmieszne miny, a druga ją naśladuje. Potem zmiana.

      3. Ćwiczenia podniebienia miękkiego :

-Głośno ziewamy.

-Przy szeroko otwartej jamie ustnej- wdech nosem, a wydech ustami.

-Głośno chrapiemy.

      4. Ćwiczenia oddechowe:

-Nabieranie powietrza nosem-wypuszczamy powoli ustami.

– Dmuchanie na kolorowe skrawki papieru w plastikowej butelce przy użyciu słomki do napojów (plastikowa mała butelka z kolorowymi skrawkami papieru oraz słomka) .

      5. Przerwa na  małe muzyczne szaleństwo –  naśladuj i spróbuj śpiewać!  

  6.   Praca plastyczna: Dmuchajka.

Potrzebne materiały : papierowy/plastikowy kubek, rurka do picia, gumowa jednorazowa rękawiczka.

Wykonanie:

  • W tekturowym kubku robimy dziurkę ołówkiem.
  • Do górnej części kubka mocujemy dookoła gumową rękawiczkę.
  • Można na niej narysować np. uśmiech.
  • Następnie wkładamy słomkę do dziurki i dmuchamy nos-usta. Gotowe!

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

Posłuchaj odgłosów ptaków.

 

  1. Spróbuj naśladować odgłosy ptaków.
  2. Ustal,  w jakiej kolejności słychać ptaki (wróble, dzięcioł, słowik, sowa)
  3. W fioletowej książce  odnajdź stronę 65. Link poniżej.

Nowe przygody Olka i Ady cz.3. FIOLETOWA

  • Wskaż na rysunkach: słowika, wróbla, jaskółkę i bociana. Które ptaki wracają do Polski na wiosnę? (Pamiętaj, że niektóre pozostają w kraju cały rok).
  • Podziel na sylaby, wyklaskując-  słowa: jaskółka, słowik, wróbel
  • ♥ Wykonaj tyle pajacyków, ile sylab jest w słowach jaskółka (3), słowik (2), wróbel (2). Ile razem pajacyków trzeba wykonać?
  • Wymień głoski w nazwach ptaków powyżej. Jaka jest 6. głoska, w słowie jaskółka?
  • ♥ Naśladuj bociana, który stoi na jednej nodze i szuka żabki, potem rozkłada skrzydła i odlatuje.
  • Praca plastyczna

Potrzebne materiały: czysta kartka, 3 kredki w ciemnych kolorach, kolorowy papier, biały papier, klej, nożyczki.

Wykonanie: weź do ręki wszystkie kredki razem i i rysuj na kartce koła, które utworzą gniazdo. Z kolorowego papieru wytnij duże koło, złóż je na pół- i przyklej tułów ptaka, wytnij pozostałe elementy: małe trójkąty; dziób i ogon, skrzydła, zielone listki. Możesz je też dorysować. Na końcu wytnij i przyklej białe jajka. Gotowe!