DZIEŃ 43- 22.05.2020r.

Zajęcia logopedyczne

Temat: Wiosenna  gimnastyka buzi i języka cz.2.

Cel główny:

  • Doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia poprzez usprawnianie narządów artykulacyjnych

Cele szczegółowe:

  • usprawnienie narządów mowy
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
  • rozwijanie małej motoryki

Przebieg zajęć:

  1. Ćwiczenia języka:

-Kląskaj jak konik.

-Przywitaj się z zębami u góry i u dołu przy szeroko otwartej buzi – język powoli dotyka każdego zęba od wewnętrznej strony.

-Zamień język w małpkę, niech sobie poskacze – dotknij językiem ostatnich górnych zębów po prawej i po prawej stronie-buzia szeroko otwarta.

-Zamień język w żabkę niech sobie poskacze – dotknij językiem ostatnich dolnych zębów po prawej i po prawej stronie-buzia szeroko otwarta.

-Robimy porządki! „Pomaluj sufit”na ulubiony kolor – język przesuwa się  po podniebieniu od zębów do przełyku, przy szeroko otwartej buzi.

-„Pomaluj ściany”na ulubiony kolor –  język przesuwa się  po wewnętrznej stronie policzka góra-dół.

-„Trzepanie dywanów”- język dotyka wewnętrznej strony zębów siecznych górnych i dolnych na zmianę przy szeroko  otwartej buzi.

       2. Ćwiczenia warg:

– „Posyłamy buziaczki”. 

– Posyłamy buziaczki i szeroko uśmiechamy się -na zmianę.

-Wyślij buziaka w lewą stronę, a potem w prawą (głowa nieruchomo, pracują usta).

-Uśmiechnij się szeroko i pokaż zęby.

-Uwaga czary mary usta znikają! Chowamy usta do wewnątrz jamy ustnej.

-Zamieniamy się w syrenę  i wyraźnie wypowiadamy samogłoski: e-o-e-o-e-o-e-o…

-Balonik: nadymamy policzki.

-Parskaj jak konik.

      3. Ćwiczenia podniebienia miękkiego :

-Głośno ziewamy.

-Przy szeroko otwartej jamie ustnej- wdech nosem, a wydech ustami.

-Głośno chrapiemy przy szeroko otwartej jamie ustnej.

      4. Ćwiczenia oddechowe:

-Nabieranie powietrza nosem-wypuszczamy powoli ustami.

– Dmuchanie na kolorowe skrawki papieru w plastikowej butelce przy użyciu słomki do napojów (plastikowa mała butelka z kolorowymi skrawkami papieru oraz słomka) .

      5. Przerwa na  małe muzyczne szaleństwo –  naśladuj i spróbuj śpiewać!  

 

6. Praca plastyczna. „Wiosenny krajobraz”.

Potrzebujemy:

-słomkę,

-kartkę A-4,

-farby (najlepiej trochę je rozwodnić na palecie). Malujemy : kleks na kartkę i do rozdmuchujemy według pomysłu.

 

 

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

Witajcie. Dziś przypomnimy obowiązki domowe dla najmłodszych. Wykonamy koktajl owocowy i porozmawiamy o właściwym korzystaniu z urządzeń elektrycznych.

 

  1.  Praca z obrazkiem. Odpowiedz całymi zdaniami na pytania.

– Co robi dziewczynka w różowej sukience?

-Jak pomaga chłopiec, na dolnym obrazku z prawej strony?

– Jak ubrany jest chłopiec, który używa urządzenia elektrycznego?

-Które czynności potrafisz wykonać?

 

2. Zabawa przypominająca poznane literki. Zagraj w grę z Sówką Mądrusią.

Utrwalamy literki

3. Obejrzyj kartę pracy, wydrukuj ja.  Odpowiedz na pytania. Wykonaj zadania.

  • Zabawa ruchowa „Stolarz” – posłuchaj wiersza i pokaż czynności

Stolarz  (to osoba zajmująca się wykonywaniem drewnianych mebli: stołów, szaf, krzeseł itp.)
Stolarz młotkiem stuka. (stukanie pięścią)
Lekarz w plecy puka. (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza. (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza. (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano. (grabienie palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano. (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję, (wskazanie na siebie)
obrazek rysuję. (dowolny rysunek palcami na plecach partnera)

3. Koktajl owocowy. 

Wspólne przyrządzanie posiłków może być doskonałym sposobem do wspólnego spędzenia czasu. Zachęcam Was do pomagania rodzicom w kuchni. Korzystajcie z urządzeń elektrycznych tylko pod opieką dorosłych.

Koktajl truskawkowy (3-4 porcje)

 

 

Skład:

300 ml mleka lub jogurtu

300 g truskawek

1 łyżka miodu (można go zastąpić dodając 1-2 banany)

 Przygotowanie:

Owoce myjemy i odrywamy szypułki-to zadanie dla Was. W kielichu blendera umieszczamy przygotowane owoce, mleko lub jogurt i miód. Teraz pod okiem rodziców wszystko miksujemy na gładki koktajl. Przelewamy do szklanek i dekorujemy.

Smacznego;)

PROGRAM BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK
Jesteśmy zmuszeni dużo czasu spędzać w domu.

W czasie wspólnych prac domowych korzystamy
z wielu urządzeń elektrycznych. Dziś na przykład wykorzystamy do pomocy blender. Posłuchajcie wiersza Joanny Myślinickiej „Urzadzenia elektryczne”

Pewnej nocy, po kryjomu,
urządzenia wyszły z domu,
bardzo mocno oburzone,
bo przez dzieci nie cenione.
No i dzieci już się smucą:
Czy na pewno sprzęty wrócą?
Chcemy mieć je w swej sypialni,
toalecie i bawialni
Wróć ma pralko prosi Hania
bo są spodnie do wyprania.
I żelazka mi brakuje,
więc czym bluzki uprasuję?
Adasiowi zaś potrzeba,
by był toster, ten od chleba,
bo uwielbiał na śniadanko
jeść wędlinkę z ciepłą grzanką…
W końcu dzieci powiedziały,
iż nareszcie zrozumiały,
że spełniały ich życzenia
elektryczne urządzenia.”

  • Które urządzenia są niezbędne w twoim domu?

Warto pamiętać, że włączanie i wyłączanie urządzeń do gniazdka  powinni wykonywać rodzice! Prąd może być bardzo niebezpieczny, gdy niewłaściwie z niego korzystamy.
Obejrzyj obrazki i opowiedz, dlaczego zachowanie dzieci może być niebezpieczne. Następnie przeczytaj napisy nad obrazkami. Postaraj się zapamiętać te  zasady.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pamiętajmy również, że należy uważać na urządzenia, które się nagrzewają, gdyż dotknięcie ich grozi  bolesnym oparzeniem. Czy znasz urządzenia pokazane poniżej?

Opiekacz-toster pomaga przyrządzić pyszne dania, a prostownicy używają panie do wykonania fryzury. Jakie znasz  inne urządzenia, które się mocno nagrzewają?

Poniższy znak przestrzega przed dotykaniem urządzeń, na których jest zamieszczony. Możemy go zobaczyć na skrzynkach elektrycznych. Czy już gdzieś go widzieliście?

Miejsca, gdzie jest taki znak omijamy z daleka!