TEMAT TYGODNIA: POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS
PONIEDZIAŁEK
TEMAT DNIA : POŻEGNANIE Z ZABAWKAMI
CELE GŁÓWNE:
• rozpoznawanie emocji i radzenie sobie z nimi;
• rozwijanie mowy komunikatywnej;
• poszerzanie doświadczeń plastycznych;
• rozwijanie sprawności manualnej.
1. ROZGRZEWKA PRZED ZAJĘCIAMI – ZABAWA RUCHOWA PRZY MUZYCE
2. ĆWICZENIA ODDECHOWE – „PŁYNIEMY Z WIATREM”
• Do zabawy potrzebujemy – połowa umytego ziemniaka, chusteczka higieniczna, sznurek, patyk do szaszłyków.
• Rodzic wraz z dzieckiem układa na plastikowej tacy połowę ziemniaka. Wbija w niego po środku patyk do szaszłyków, do którego przywiązuje sznurkiem chusteczkę higieniczną. Rodzic pyta dziecko, co to przypomina. Wyjaśnia, że jest to model żaglówki. Dzieci mocno dmuchają na chusteczkę higieniczną, powodując jej poruszanie się w wyniku kierowanego na nią strumienia powietrza. Zastanawiają się, dokąd chciałyby popłynąć.
3. WPROWADZENIE DO TEMATU ZAJĘĆ
• Rodzic wraz z dzieckiem siada na dywanie. Rodzic ustawia w środku zabawki np. lalkę, pajacyka, misia, klocki. Pyta dziecka, jak jednym słowem można nazwać wszystkie zgromadzone na dywanie przedmioty. Dzieli nazwy zabawek na sylaby.
• Dziecko wypowiada się na temat ulubionej zabawki oraz jaką zabawką lubiło się najbardziej bawić podczas pobytu w przedszkolu i dlaczego.
• Oglądanie ilustracji z zabawkami – nazywanie ich oraz dzielenie na sylaby.
4. WYSŁUCHANIE OPOWIADANIE PT. „ ZABAWKOWE SMUTKI” I OMÓWIENIE JEGO TREŚCI ZA POMOCĄ PYTAŃ
• Treść opowiadania wraz z ilustracjami
• Pytania do opowiadanie:
− Co przytrafiło się lalce Rozalce, misiowi Łatkowi i wyścigówce podczas zabaw z dziećmi?
− Za jakimi przedszkolnymi zabawami i zabawkami będziecie tęsknić w czasie wakacyjnej przerwy?
5. ZABAWA PRZY MUZYCE – ZABAWA Z ELEMENTEM SKOKU I PODSKOKU „PRZESKAKUJEMY FALE”.
• Do zabawy potrzebujemy : kartek w kolorze niebieskim lub niebieskich worków na śmieci, nagrania odgłosów morza (poniżej znajduję się ścieżka dźwiękowa).
• Dziecko stoi przed niebieskimi kartkami (workiem) ułożonymi w kształcie prostokąta. Gdy dziecko usłyszy odtworzony szum morza, przeskakuje przez fale. Podczas przerwy w odtwarzaniu dźwięku spaceruje pomiędzy kartkami(workami). Gdy ponownie usłyszą szum morza, zatrzymują się przy najbliższej kartce i skacze.
6. NAUKA PIOSENKI
Tekst piosenki:
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.
Gorące złote słońce
na czarno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i pajac i skakanka,
będziemy się bawili
od samiutkiego ranka.
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.
7. PRACA PLASTYCZNA DLA DZIECI – „MOJA ULUBIONA ZABAWKA Z PRZEDSZKOLA”
• Potrzebujemy: kartkę, kredki, farby, mazaki, pastele – to co mamy w domu.
• Technika i forma pracy dowolna . Malujemy swoją najukochańszą zabawkę, którą bawimy się w przedszkolu.
8. ATRAKCJE NA WAKACJE – BAJKA DLA DZIECI
9. POMYSŁ NA ZABAWĘ NA ŚWIEŻYM POWIETRZU – BAŃKI MYDLANE
GIMNASTYKA PRZEDSZKOLAKA
ZADANIA DLA STARSZAKÓW.
1.Witam wszystkie dzieci, przygotujcie się do rozgrzewki
2.Proszę o wysłuchanie opowiadania A. Widzowskiej „’ Pocieszajki dla maluchów”. Przy słuchaniu opowiadania proszę korzystać z książki „Nowe przygody Olka i Ady”s. 86 – 879 i spróbujcie przeczytać tekst pod obrazkami.
Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie. Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach.Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków.Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów” proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.
Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki.
Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek.
Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się i pięknie wyrecytowały:
-Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,
nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,
a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,
będziemy wspominać kochane przedszkole.
Młodszym dzieciom bardzo podobało sie przedstawienie,, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła że będzie tęsknić. Dziewczynki wymieniły wiele ciekawych wspomnień,o tym czego nauczyły się w przedszkolu i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, paniami i zabawkami.
Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.
-Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.
-Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.
-A co to są pocieszajki?
-To sa kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może dać mu taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko. Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu było mi lepiej.
-To wspaniały pomysł – powiedziała mama i spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.
\-Pa , pa. Przedszkole!- powiedziała Ada- Kiedyś cię odwiedzę.
3. Rozmowa na temat opowiadania:
*Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?
*Co robiły Ada i Kasia?
*Kogo pożegnała Ada?
-Co to były pocieszajki?
4. Zabawa ruchowa”: Po muszli ślimaka”
Dziecko siedzi na podłodze z wyprostowanymi nogami; przesuwa się do przodu, nie uginając nóg i nie pomagając sobie rękami. Idzie kolejno tip – topkami po linii przypominającej muszlę ślimaka.
5. Proszę obejrzyjcie obrazki i przypomnijcie sobie jak to było w przedszkolu , co robiliście i co sprawiało wam radość:
6. A teraz bajka ” Czary w przedszkolu”
7. Proszę wykonać karty pracy s.72, cz.4 Fioletowa książka – odszukanie na obrazku piłek. Określenie ich położenia. Rysowanie po śladzie drogi piłki do bramki.
8. Karty pracy dla chętnych dzieci.