DZIEŃ 60-17.06.2020

TEMATYKA TYGODNIA: WAKACYJNE PODRÓŻE PO POLSCE

ŚRODA

TEMAT DNIA: JEDZIEMY NAD MORZE I ZWIEDZAMY TORUŃ

 

CELE GŁÓWNE:

  • Rozwijanie słownika czynnego dziecka.
  • Wdrażanie do wypowiadania się na podstawie ilustracji.
  • Rozwijanie umiejętności odnajdywania różnic na obrazku.
  • Słucha czytanego opowiadania i udziela odpowiedzi na zadane pytania.
  • Nabywanie umiejętności rozpoznawania dźwięków.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ: 

  1.  ZABAWA RUCHOWA „NAJPIERW SKŁON” – rozgrzewka

2. DOKĄD DZISIAJ POJEDZIEMY? – wprowadzenie do zajęć

Może być niebieskie, szare lub zielone.
Bywa spokojne lub bardzo wzburzone.
Kiedy jego brzegiem ludzie spacerują,
jego małe fale stopy ich całują.   (morze)

3. WYSŁUCHANIE OPOWIADANIA PT. „JAK WRÓBELEK ELEMELEK W WIELKIM MORZU BRAŁ KĄPIEL”

Wczesnym rankiem wstało słońce, wyzłociło morski piasek
i na fale bryzgające zarzuciło srebrny pasek. Każda fala z białej
piany ma falbankę koronkową. Szemrzą fale chórem zgranym
piosnkę starą, a wciąż nową.
Elemelek stał z walizką spoglądając na to wszystko. A że bardzo
był zdziwiony, więc rozstawił nóżki obie, kręcił łebkiem w różne strony i rozdziawiał krótki dziobek. Sam do siebie przy tym
gadał: – Strasznie jest to morze duże! Deszcz tu wielki chyba
padał ze trzy lata albo dłużej. Jak też ono szumi, śpiewa… Za
tą plażą widzę drzewa, więc wynajmę pokój w listkach. Niech
zostanie tam walizka, a ja zaraz włożę nowy zgrabny kostium
kąpielowy. Smukłe mewy z piórkiem białym spadły z szumem
jak latawce i na falach się huśtały jakby właśnie na huśtawce.
Wróbel w modnym swym kostiumie pręży łapki tak jak umie,
poprzez plażę mknie wytrwale i też skacze już na fale, aby ich
spienione grzbiety pohuśtały go. Oj, rety!
Jak tu mokro! Ile piany! Kto tak pryska? To bałwany! Bałwan
duży z drugim, małym, Elemelka wnet porwały, zakręciły,
zamoczyły. Taki prysznic nie jest miły dla małego wróbelaska. Więc zawołał: – Jeśli łaska, odsuń no się, mój bałwanie.
Niech pan bałwan już przestanie i popłynie w inną stronę.
Ach, ratunku, gwałtu! Tonę! Smukłe mewy z piórkiem białym
usłyszały, podleciały i wróbelek rozkrzyczany wyłowiony został z piany. Na swych skrzydłach srebrnych, prostych śmigłe
mewy go uniosły i złożyły w dołku z piasku, gdzie zaprzestał
wreszcie wrzasków. – Panie wróblu, jak to można? Trzeba
z wolna i z ostrożna wchodzić w wodę, bo źle bywa, jeśli się
nie umie pływać. Ucz się w płytkiej pływać wodzie; udzielamy lekcji co dzień. Elemelek odrzekł skromnie: – Wdzięczny jestem
wam ogromnie, śliczne mewy, lecz dziękuję, pewniej się na lądzie czuję. Kąpiel w piasku dla wróbelka to przyjemność bardzo
wielka. Piasek grzeje, słonko świeci… ale skąd tu aż tyle dzieci?
Spojrzą ptaki, a wokoło roześmiane stoi koło; w którąkolwiek
spojrzysz stronę – wszędzie nosy opalone. – Elemelku! Czy być
może? Przyjechałeś tu nad morze? Wynająłeś domek w lasku?
Chodź się z nami bawić w piasku! My będziemy robić babki, ty
– odciśniesz na nich łapki. Wiele czasu już nie mamy: tydzień,
dwa – i wyjeżdżamy… Rzecze ptaszek: – Macie rację. Wkrótce
miną nam wakacje. Muszę czas ten wykorzystać, zwiedzić plażę, łódki, przystań, nad tę wodę frunąć wielką i pobawić się muszelką. Potem razem z wami wrócę. Przedszkolakom piórko rzucę i pozdrowię ich wesoło, a poskaczę też przed szkołą. W każdej
klasie przez okienko zajrzę, stuknę w szybę cienką, skrzydłem
dzieciom zatrzepoczę, słowo ćwierknę im ochocze i pokręcę raźnie główką, by im pomóc przed klasówką.

PYTANIA DO OPOWIADANIA:

  • Co wróbelek mówił, gdy zobaczył wielkie morze?
  • Kto porwał na morzu wróbelka?
  • Kto uratował wróbelka Elemelka przed utonięciem?
  • Kogo spotkał wróbelek nad morzem?
  • O co poprosiły dzieci wróbelka?
  • Jak nazywa się nasze polskie morze?

4. WYSŁUCHAJ PIOSENKI  – MOŻESZ POWTARZAĆ RUCHY, KTÓRE WYKONUJE PANI

5. SKARBY MORZA – ZABAWA DYDAKTYCZNA

Wskaż palcem przedmioty oraz elementy krajobrazu morskiego. Czy wszystkie obrazki pasują do krajobrazu morskiego?

6. „DZWIĘKOWE ZAGADKI”, CZYLI ĆWICZENIA SŁUCHOWE – wysłuchaj i powiedz, co słyszysz.

7. ZNAJDŹ 5 RÓŻNIC I ZAZNACZ JE NA DOLNYM OBRAZKU ( LUB WSKAŻ PALCEM)

 

ZADANIA DLA  STARSZAKÓW

DZIŚ ZWIEDZAMY TORUŃ

1.Aktywna zabawa z Pipi-zestaw ćwiczeń.

2.Poznajemy miasto Toruń.

Toruń to miasto leżące w północnej części Polski..Tak jak każde miasto ma swoją historię i legendę.W Toruniu można zjeść najpyszniejsze pierniki.To miejsce urodzenia słynnego astronoma Mikołaja Kopernika.

2.Zapoznanie z legendą miasta ,,O toruńskich piernikach”.

Obejrzyj bajkę i powiedz:

Co spotkało ucznia Bogumiła?

Dlaczego Pierniki Toruńskie są takie pyszne?

3.Zabytki w Toruniu – rozwiązywanie zagadek.

Spójrz na zdjęcia to miejsca , zabytki , które warto zwiedzić:

Zgadnij gdzie jest:

Planetarium – budynek Mikołaja Kopernika,

Planetarium -wnętrze kosmiczne,

Krzywa zamkowa wieża,

Pomnik Mikołaja Kopernika,

Zamek Krzyżacki,

Ratusz Staromiejski.

4.Zabawa ruchowa- ,,Do przodu, do tylu”.

W tej zabawie dziecko jest piłeczką. Skacz 5 razy obunóż do przodu a potem do tyłu.

5.Zajęcia techniczne-,,Sedno Polskich Smaków -Pierniki Toruńskie”.

Zachęcam wszystkie dzieci i rodziców do zrobienia Pierników Toruńskich według średniowiecznego przepisu.

6.Zabawa logopedyczną z kartą pracy .

 

Jeśli jest to możliwe wydrukuj kart pracy i poćwicz  nazywając przedmioty , zwierzęta z akcentem na głoski sz, cz,si,ci, ś, ć.