Dzień 56-10.06.2020r.

TEMAT TYGODNIA: WAKACYJNE PODRÓŻE

ŚRODA

TEMAT: RUSZA POCIĄG A MY W NIM!

CELE GŁÓWNE:

  • Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu literackiego.
  • Rozwijanie precyzyjnych i bardziej uszczegółowionych wypowiedzi.
  • Nauka krótkiej rymowanki.
  • Rozwijanie sprawności fizycznej.

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.NAUKA KRÓTKIEJ RYMOWANKI

Jedzie pociąg przez lasy,
wiezie dzieci na wczasy.
W ten słoneczny poranek
ma kolejny przystanek.
Ktoś już czeka na stacji,
wypatrując wakacji.

 

2. ZABAWA RUCHOWA DO PIOSENKI „JEDZIE POCIĄG Z DALEKA”

 

3. „WAKACYJNA PRZYGODA” – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowaną treścią.

„Wakacyjna przygoda”  Agnieszka Borowiecka

W pierwszy dzień wakacji Błażej i Milenka mieli jechać z rodzicami do dziadków na wieś. Od kilku dni odbywało się wielkie pakowanie, żeby przypadkiem
niczego nie zapomnieć. Dzieci wybierały swoje ulubione zabawki, mama
kompletowała ubrania na wyjazd dla całej rodziny, a tata upychał to wszystko
w walizkach.
– Tato, jeszcze miś – upomniała się Milenka o swoją ulubioną maskotkę,
siedząc na walizce, aby tata mógł ją jakoś domknąć.
– Miś już się nie zmieści – oznajmił tata. – Będziesz musiała trzymać go
na kolankach.
Wszyscy bardzo się cieszyli na ten wyjazd i ponaglali tatę, by jak najszybciej
poszedł po samochód. Tata wziął już nawet ze sobą jedną walizkę, by później
było mniej noszenia, lecz po piętnastu minutach wrócił z tym samym bagażem
w ręku i z bardzo smutną miną.
– Auto się popsuło – oznajmił od progu. To była najgorsza rzecz, jaka tylko
mogła się wydarzyć tego dnia. Awaria okazała się na tyle poważna, że pan
mechanik odholował samochód do warsztatu i zapowiedział, że naprawa
potrwa co najmniej tydzień. Mama od razu zatelefonowała do babci z wiadomością, że ich przyjazd się opóźni, a Błażej strasznie się popłakał. Zresztą
wszystkim było bardzo przykro z tego powodu.
Lecz już następnego dnia mama obudziła dzieci bardzo wcześnie rano,
gdyż miała dla nich dobrą wiadomość. Wieczorem wpadli z tatą na pomysł,
że pojadą do dziadków pociągiem. Wszystkie rzeczy przepakowali w nocy
do plecaków, które stały teraz w przedpokoju, i po szybkim śniadaniu znów

byli gotowi do drogi. Błażej i Milenka jeszcze nigdy nie jechali pociągiem,
więc ten pomysł spodobał im się jeszcze bardziej, niż gdyby zwyczajnie mieli
podróżować autem.
Podróż pociągiem to była prawdziwa wakacyjna przygoda. Wszystko
było nowe i bardzo interesujące. Dzieci zajęły miejsca przy oknach i zapisywały w notesach nazwy kolejnych stacji, na których zatrzymywał się
pociąg. Niektóre z nich były bardzo zabawne, a inne strasznie trudne do
zapisania. Potem przyszedł pan konduktor, by sprawdzić bilety. Zapytał,
dokąd jadą, i życzył im miłej podróży. A do tego widoki za oknem były zupełnie inne niż te, które widzi się, jadąc samochodem. Pociąg jechał przez
gęste lasy, mijał pola, na których można było zobaczyć sarny i dzikie zające,
a raz nawet wjechał do tunelu i na chwilę zrobiło się zupełnie ciemno. Tak,
że aż tata musiał włączyć latarkę w telefonie, bo Milenka trochę się bała.
Kiedy po kilku godzinach dotarli do małego miasteczka, pan konduktor pomachał im na do widzenia, zagwizdał gwizdkiem i pociąg odjechał w dalszą
drogę. Lecz to wcale nie był jeszcze koniec ich podróży. Na dworcu wsiedli
w autobus, który zawiózł ich już znanymi drogami do miejscowości, gdzie
mieszkali dziadkowie. Od przystanku do domu babci i dziadka był jeszcze
niewielki kawałek, który trzeba było pokonać na piechotę. Wszyscy założyli
więc na plecy swoje plecaki, Milenka wzięła na rączki swojego misia i dziarskim krokiem ruszyli ścieżką na skróty przez las. Wysokie drzewa dawały
przyjemny cień. Leśna dróżka doprowadziła ich na skraj wsi, skąd doskonale
widzieli już dom babci i dziadka. Dziadziuś wyszedł im na spotkanie, a babcia nakryła stół na werandzie, gdzie czekał na nich pyszny obiad i kompot
z czereśni.
To była niezapomniana wakacyjna wycieczka. Błażejowi i Milence tak
bardzo spodobała się podróż pociągiem, że zgodnie stwierdzili, że teraz
już tylko w ten sposób będą jeździli do dziadków, bo to o niebo lepsze niż
jazda autem.

Proszę o zadanie dzieciom pytań:

  • Gdzie miała jechać rodzina w pierwszym dniu wakacji?
  • Dlaczego nagle rodzice odwołali wyjazd?
  • Na jaki pomysł wpadli mama z tatą?
  • Co robiły dzieci w pociągu?
  • Czym jeszcze podróżowała rodzina, aby dotrzeć do dziadków?
  • Czym WY mieliście okazję podróżować podróżować?
  • Który sposób podróżowania lubicie najbardziej?
  • Który sposób podróżowania jest najciekawszy Waszym zdaniem?

 

4. PREZENTACJA OBRAZKÓW LOKOMOTYWY

Proszę o zadanie pytań dzieciom:

  • Jak sądzisz, która lokomotywa jest najstarsza?
  • Czy wiesz jakim sposobem przemieszczają się lokomotywy?
  • Którą lokomotywą pojechałbyś / pojechałabyś na wakacje?

5. POLICZ ILE WAGONÓW MA LOKOMOTYWA? –  chętne dzieci mogą wyciąć wagoniki i doczepić je do lokomotywy.

7. RYSUJ PO ŚLADZIE I POKOLORUJ RYSUNEK

8. WYSŁUCHAJ PIOSENKI PT. „WESOŁO GRA LOKOMOTYWA”

ZABAWY Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM DLA DZIECI 3 – 6 – LETNICH 

  1. POWITANIE

  2. OPIS ZAJĘĆ W LIKU DO POBRANIA
    ZABAWY Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM – OPIS ZAJĘĆ DLA DZIECI
  3. MATERIAŁY DO ZABAW

     

  4. KARTY PRACY

     

  5. PIOSENKI DO ZAJĘĆ



 

 

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

Witajcie. Dziś zapraszam Was do wysłuchania opowiadania o pewnym wróbelku, który wybrał się nad morze; wykonamy latającą rybkę , a na koniec ćwiczenia gimnastyczne kształtujące prawidłową postawę i bajka o bezpiecznym zachowaniu się nad wodą.

  1. Przywitajmy się piosenką „Bezpieczne wakacje”. Czy znacie już jej słowa? Zaśpiewajcie.

Bezpieczne wakacje -słowa

2. Za chwilę wysłuchacie opowiadania . Wprowadzeniem do niego jest  krótki filmik „Krajobraz nadmorski”. Zwróćcie uwagę na pokazane zwierzęta i rośliny.

Wysłuchaj teraz bajeczki H. Łochockiej Jak to mały Elemelek w wielkim morzu brał kąpiele.  Będzie tam mowa o morskich bałwanach, czyli spienionych białych falach. Odpowiedz na pytania, postawione na końcu opowiadania.

-Czy opowiadanie się podobało? Dlaczego?

-Czy zachowanie wróbelka było bezpieczne? Dlaczego?

 

-Pamiętaj, że dzieci mogą się kąpać w morzu, w jeziorze, tylko pod opieką osób dorosłych, najlepiej na strzeżonych plażach. 

  • Zabawa ruchowa-Wyliczanka o komarze. Poproś o przeczytanie zabawnego wierszyka, następnie staraj się pokazać treść bez użycia słów.

Ukuły mnie trzy komary,

jeden w nos,

drugi w czoło, 

trzeci w piętę!

Wyskoczyły mi trzy bąble:

Jeden na czole,

drugi na nosie,

trzeci na pięcie…

Co zrobić, żeby zniknęło spuchnięcie?

3. Latająca ryba– praca plastyczna. Przygotuj kartkę, nożyczki, sznurek, spinacz, kredki.

Zanim wykonamy pracę, zobacz jak wygląda prawdziwa latająca ryba. Jej płetwy piersiowe przypominają skrzydła. Czy wiesz, że może ona wyskoczyć nad wodę do 6 metrów?

Prawda, że jest piękna?

Na poniższym obrazku pokazany jest sposób wykonania ryby.

Zabawa ruchowa „Rybak”. Jedna osoba biegnie z rybką trzymaną za sznurek tak, aby unosiła się ona w powietrzu. Druga osoba jest rybakiem i stara  się złapać rybę. Potem następuje zamiana ról.

4. Ćwiczenia gimnastyczne. Przygotuj małą piłkę, średnią piłkę, hula hop, kartkę, książkę, dywanik lub matę i ćwicz z dziećmi.

Jeśli  wykonaliście ćwiczenia, odpocznijcie i uważnie obejrzyjcie bajkę „Bezpieczeństwo dzieci nad wodą”.