Zajęcia logopedyczne
TEMAT ZAJĘĆ: „STRACH REREK” część 2
CEL GŁÓWNY:
– usprawnianie narządów artykulacyjnych, zwłaszcza czubek języka,
– wywołanie głoski „r” – po spółgłosce „t” i”d”.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
– wydłużenie fazy wydechu,
– kształtowanie wrażliwości słuchowej,
1. Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące do wywoływania głoski „r”:
ćwiczenia języka:
– oblizywanie warg (można je posmarować miodem lub czekoladą) – usta są szeroko otwarte;
– wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z wargami);
– unoszenie szerokiego języka do górnych zębów (buzia szeroko otwarta);
– dotykanie językiem wargi górnej i dolnej (buzia szeroko otwarta);
– kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg i zębów – tzw. „wahadełko”;
– kląskanie szerokim językiem;
– oblizywanie zębów – usta szeroko otwarte;
– wypychanie językiem policzków (jak przy ssaniu cukierka);
– wymawianie głoski „ttt” przez uderzanie końcem języka o podniebienie; podobnie z głoską „d” – naśladowanie odgłosu dzięcioła stukającego dziobem (buzia szeroko otwarta)
– wymawianie sylab „la-la-la”, „lo-lo-lo”, „le-le-le” (poruszanie jedynie językiem – nie brodą, przy szeroko otwartych ustach);
– naciskanie językiem na podniebienie przy szeroko otwartych ustach – stopniowe zwalnianie nacisku;
ćwiczenia warg:
-wymawianie samogłosek a – o przy szeroko otwartych ustach;
– przesadnie wyraźne wymawianie a – o – u;
– cmokanie (dziecko udaje, że stara się rozłączyć sklejone wargi);
– parskanie wargami (zabawa w motor);
– granie palcami na wargach;
– nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza („dziurawy balonik”);
– gwałtowne rozwieranie zaciśniętych warg (zabawa w pyszczek ryby);
2. Omówienie cechy głoski „r”.
Głoskę „r” wywołujemy kiedy język jest już dobrze wyćwiczony i sprawny. Prawidłowa realizacja głoski „r”: szeroki, luźny język unosimy za górne zęby i wprowadzamy czubek w wibracje.
3. Rerkowe wyrazy do ćwiczeń głoski „r” w połączeniach spółgłoskowych.
nagłos | śródgłos | wygłos | |
– tr | trawa, trasa, tratwa, tron, troje, trąba, trud, trącać, trener, trochę, truskawka trolejbus, trociny, | cytryna, atrament, futro, wiatrak, jutro, lustro, patrol, otruty, pietruszka | jesiotr, litr, łotr, wiatr, metr |
– dr | drabina, druk, droga, dramat, drapać, drób dreszcz, drugi, drut, dres, drań | adres, biedronka, biodro, hydrant, mądry, podróż, modry, udręka, wiadro | cedr |
Kolejny etap pracy korekcyjnej to łączenie wyrazów we frazy; np.:
trudna droga | trącać drut |
druga tratwa | mądry trener |
drobny druk | otruty drapieżnik |
drewniany wiatrak | drobne truskawki |
To są propozycje, zachęcam do tworzenia własnych słówek z sylabami tr-, dr- itd…
4. Praca plastyczna-zabawa plastyczna.
Zadania dla starszaków.
1. Rozgrzewka:
2.Zabawa ” Tak Wyglądam”.
Dziecko bierze kartkę, kredki i lusterko. Ogląda w nim odbicie swojej twarzy, próbuje zapamiętać cechy zewnętrzne. Następnie rysuje na kartce swoją twarz, zaznacza na rysunku wszystkie jej elementy ( brwi, nos, oczy….)
Spójrzcie na rysunki poniżej, może wam pomogą w rysowaniu.
3.Proszę obejrzeć bajkę i przypomnieć sobie Prawa Dziecka.
4.Wykonaj karty pracy:
5..Zabawa ruchowa „Zumba”
6.Wykonaj motyla.
Pomoce:
*kolorowa bibuła
*dwa foliowe woreczki
*nożyczki
*biały kartka z bloku technicznego
*klej
*kolorowy drucik
7.Proszę obejrzeć bajkę i utrwalić nazwy miesięcy.