Dzień 53 – 05.06.2020r

Zajęcia logopedyczne

TEMAT ZAJĘĆ: „STRACH REREK” część 2

CEL GŁÓWNY:

– usprawnianie narządów artykulacyjnych, zwłaszcza czubek języka,
– wywołanie głoski „r” – po spółgłosce „t” i”d”.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
– wydłużenie fazy wydechu,
– kształtowanie wrażliwości słuchowej,

1. Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące do wywoływania głoski „r”:

ćwiczenia języka:

– oblizywanie warg (można je posmarować miodem lub czekoladą) – usta są szeroko otwarte;

– wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z wargami);

– unoszenie szerokiego języka do górnych zębów (buzia szeroko otwarta);

– dotykanie językiem wargi górnej i dolnej (buzia szeroko otwarta);

– kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg i zębów – tzw. „wahadełko”;

– kląskanie szerokim językiem;

– oblizywanie zębów – usta szeroko otwarte;

– wypychanie językiem policzków (jak przy ssaniu cukierka);

– wymawianie głoski „ttt” przez uderzanie końcem języka o podniebienie; podobnie z głoską „d” – naśladowanie odgłosu dzięcioła stukającego dziobem (buzia szeroko otwarta)

– wymawianie sylab „la-la-la”, „lo-lo-lo”, „le-le-le” (poruszanie jedynie językiem – nie brodą, przy szeroko otwartych ustach);

– naciskanie językiem na podniebienie przy szeroko otwartych ustach – stopniowe zwalnianie nacisku;

ćwiczenia warg:

-wymawianie samogłosek a – o przy szeroko otwartych ustach;

– przesadnie wyraźne wymawianie a – o – u;

– cmokanie (dziecko udaje, że stara się rozłączyć sklejone wargi);

– parskanie wargami (zabawa w motor);

– granie palcami na wargach;

– nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza („dziurawy balonik”);

– gwałtowne rozwieranie zaciśniętych warg (zabawa w pyszczek ryby);

2. Omówienie cechy głoski „r”.

Głoskę „r” wywołujemy kiedy język jest już dobrze wyćwiczony i sprawny. Prawidłowa realizacja głoski „r”: szeroki, luźny język unosimy za górne zęby i wprowadzamy czubek w wibracje.

3. Rerkowe wyrazy do ćwiczeń głoski „r” w połączeniach spółgłoskowych.

 

nagłos śródgłos wygłos
– tr trawa, trasa, tratwa, tron, troje, trąba, trud, trącać, trener, trochę, truskawka trolejbus, trociny, cytryna, atrament, futro, wiatrak, jutro, lustro, patrol, otruty, pietruszka jesiotr, litr, łotr, wiatr, metr
– dr drabina, druk, droga, dramat, drapać, drób dreszcz, drugi, drut, dres, drań adres, biedronka, biodro, hydrant, mądry, podróż, modry, udręka, wiadro cedr

 

Kolejny etap pracy korekcyjnej to łączenie wyrazów we frazy; np.:

 

trudna droga trącać drut
druga tratwa mądry trener
drobny druk otruty drapieżnik
drewniany wiatrak drobne truskawki

To są propozycje, zachęcam do tworzenia własnych słówek z sylabami tr-, dr- itd…

4. Praca plastyczna-zabawa plastyczna.

 

 

 

 

 

Zadania dla starszaków.

1. Rozgrzewka:

2.Zabawa ” Tak Wyglądam”.

Dziecko bierze kartkę, kredki i lusterko. Ogląda w nim odbicie swojej twarzy, próbuje zapamiętać cechy zewnętrzne. Następnie rysuje na kartce swoją twarz, zaznacza na rysunku wszystkie jej elementy ( brwi, nos, oczy….)

Spójrzcie na rysunki poniżej, może wam pomogą w rysowaniu.

                                       

3.Proszę  obejrzeć bajkę i przypomnieć sobie Prawa Dziecka.

4.Wykonaj karty pracy:

                                

                             

5..Zabawa ruchowa „Zumba”

6.Wykonaj motyla.

Pomoce:

*kolorowa bibuła

*dwa foliowe woreczki

*nożyczki

*biały kartka z bloku technicznego

*klej

*kolorowy drucik

 

7.Proszę obejrzeć bajkę i utrwalić nazwy miesięcy.