Dzień 52 – 04.01.2020r

TEMAT TYGODNIA: NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI

CZWARTEK

TEMAT DNIA: PRAWA DZIECKA

CELE OGÓLNE:

-Poznanie praw dziecka

-Rozwijanie samoświadomości

-Dostrzeganie poczucia sprawstwa

-Pobudzanie kreatywności podczas wykonywanie prac plastycznych

1.ROZGRZEWKA DO ZAJĘĆ.

Zatańcz taniec „ZYGZAK” według instrukcji na filmie.

2.ROZMOWA NA TEMAT PRAW DZIECKA.

Dziś zapoznamy się i przypomnimy sobie Prawa Dziecka. Każde dziecko to człowiek, posiadający swoje prawa. Prawo do czegoś to coś co możecie robić i nikt nie może wam tego zabronić. Istnieje dokument o nazwie KONWENCJA PRAW DZIECKA. Chroni ona wszystkie osoby poniżej 18 roku życia. Opiera się ona na 4 zasadach:

-dzieci nie wolno dyskryminować ze względu na rasę, kolor skóry, płeć, język, religie, pochodzenie narodowościowe, etniczne czy społeczne,

-dobro dziecka stawia się na pierwszym miejscu,

-dzieci mają prawo do rozwoju we wszystkich aspektach swojego życia,

-dzieci powinny mieć zapewnione uczestnictwo w decyzjach dotyczących ich życia.

A więc jakie macie prawa ?- dowiecie się z wiersza poniżej

3.SŁUCHANIE WIERSZA PT. „O PRAWACH DZIECKA” M. BRYKCZYŃSKI.

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.
 

Wraz z rodzicem porozmawiaj o jakich prawach była mowa w wierszu.

4.PRAWA DZIECKA.

Obrazki poniżej dokładnie zobrazują Wam wasze prawa. Obejrzyj je wraz z rodzicami.

5.PIOSENKA O PRAWACH DZIECKA.

Wraz z rodzicami zaśpiewaj piosenkę o Prawach Dziecka.

Mam prawo żyć, mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić

Mogę się śmiać, może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Refren: Dziecka, dziecka, prawa, prawa
Poważna sprawa, poważna sprawa,
Dziecka, dziecka, prawa, prawa
To nie zabawa, to nie zabawa.

Mam prawo śnić, mam prawo być inny.
Mogę być słabszy, lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno, kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle. 

6.FILM O PRAWACH DZIECKA.

7.KARTY PRACY.

8.PRACA PLASTYCZNA.

Wykonaj pracę plastyczną dotyczącą wybranego przez Ciebie Prawa Dziecka. Pracę wykonaj dowolną metodą plastyczną np. rysunek kredkami, obrazek farbami lub inną dowolną metodą na którą masz ochotę.

 

 

Zadania dla starszaków.

1. Rozgrzewka:

2.Podczas dzisiejszego spotkania wykonamy kolejne ciekawe doświadczenia;” Jak działa mydło?

Potrzebne będą:

*plastikowy talerzyk

*mydło w płynie

*dzbanek z woda

*brokat

*patyczki kosmetyczne

 

3. Doświadczenie ” Jak znaleźć powietrze:

Potrzebne będą

*szklana butelka

*szklanka octu spirytusowego

*soda oczyszczona

*lejek

*balony

4. Zabawa ruchowa:

5.Proszę o wysłuchanie wiersza:

„PRAWA DZIECKA” – . KORCZAK

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie na świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Spisali dla was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

 

Tak się tu wiersze poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

6. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza:

-czy wiersz wam się podoba?

– o czym jest mowa w wierszu?

-kogo dotyczą te prawa?

-czy prawa dziecka są potrzebne?

PRAWA DZIECKA- przysługują każdemu dziecku bez wyjątku i powinny być respektowane przez każdego dorosłego.

Najważniejszym dokumentem, który określa prawa dziecka jest Konwencja o prawach dziecka

7. Zobaczcie, czego dotyczą Prawa Dziecka:

 

 

                               

                             

                           

                           

7.Zabawa ruchowa:Ręce się ruszają”.

8.Proszę przypomnieć i  utrwalić z dzieckiem piosenkę

9. Karty pracy dla chętnych dzieci: