TEMAT TYGODNIA: NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI
ŚRODA
TEMAT: TOLERANCJA – TRUDNE SŁOWO
CELE OGÓLNE:
- Przejawianie oznak: życzliwości, dobroci, koleżeństwa wobec innych dzieci.
- Wdrażanie do tolerancji, przyjmowania innych takimi, jacy są, oraz do akceptacji inności.
- Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich i podejmowania prób oceny postaw bohaterów.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- ZABAWA RUCHOWA „Pokaż Grzesiu, gdzie masz oko”
2. „CHCĘ MIEĆ PRZYJACIELA” – słuchanie opowiadania D. Niewoli.
„Mam na imię Nosalek. Tak nazwały mnie przedszkolaki, bo mój ogromny czerwony i wesoły nochal sterczy tak jak u Pinokia. Jestem Pajacem i zajmuję miejsce na największej wersalce w przedszkolnym kąciku lalek. Obok mnie mieszka misio – Krzysio, który ma oczy z guzików – jedno zielone, a drugie – granatowe.
Powiem Wam w sekrecie, że Krzyś był kiedyś bardzo smutnym misiakiem. Siedział tak sobie na wersalce i siedział. I nikt nie chciał się z nim bawić. Dziewczynki tuliły lalki w pięknych sukienkach, woziły je wózkami na spacery i karmiły plastelinowymi ciasteczkami. Chłopcy byli zajęci budowaniem garażów i autostrad dla samochodów, a miś – siedział na tej swojej wersalce i wzdychał – Kiedy ktoś mnie przytuli?. Raz nawet odważył się i wyszeptał
– Basiu, zabierz mnie na spacerek. Ale dziewczynka albo nie usłyszała, albo nie miała ochoty spacerować.
– To przez te twoje śmieszne oczy – mówiły lalki – Jedno inne , drugie inne!
– Ale przecież serduszko mam takie samo jak wszystkie misie: pluszowe – szeptał Krzyś i wycierał smutne łezki, które kapały z guzikowych oczu. Nawet lalki nie chciały z nim rozmawiać.
Właśnie wtedy do przedszkolnej sali przyszedłem właśnie ja – Nosalek. Posadzono mnie obok misia- Krzysia, który uśmiechnął się do mnie i nieśmiało spytał –
– Będziemy przyjaciółmi?
– No pewno!- krzyknąłem uradowany, bo też bardzo chciałem mieć przyjaciela.
– Naprawdę? – pytał zdziwiony Krzyś- bo ja mam takie śmieszne oczy.
– A ja – mam duży nos – roześmiałem się.
Chwyciłem misia za pluszową łapkę. Mocno, ile tylko miałem siły.”
Po przeczytaniu opowiadania rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści opowiadania:
- Kto jest bohaterem opowiadania?
- Dlaczego Nosalek miał takie imię?
- Z kim zaprzyjaźnił się Nosalek?
- Dlaczego dzieci nie bawiły się z misiem?
Bardzo proszę o przekazanie dzieciom, że z każdym możemy się bawić, każdy z nas jest inny i może do tej zabawy wnieść coś ciekawego. Dzięki temu, że jesteśmy różni – świat jest tak fascynujący.
3. UTRWALENIE PIOSENKI – „JESTEŚMY DZIEĆMI”
4. ” JACY JESTEŚMY” – ZABAWA DYDAKTYCZNA
Popatrz na poniższy obrazek. Czy wszystkie dzieci są takie same?
Odpowiedz na pytani:
- Czy wszyscy jesteśmy tacy sami?
- Co nas różni?
- W czym jesteśmy podobni?
5. WIELKIE POSZUKIWANIA! – proszę o wykonanie zadanie wspólnie z dzieckiem.
6. WYKONAJ KARTY PRACY:
- Połącz w pary rodzeństwo – możesz wykonać zadanie paluszkiem na ekranie.
- Wytnij puzzle, wymieszaj je i spróbuj przykleić na kartce.
Zadania dla starszaków.
1. Rozgrzewka.
2.Dziś zapraszam Was do poznania nowej piosenki „Dziwni Goście”. Proszę posłuchajcie.
-Powiedzcie, czy piosenka Wam się podoba?
-O czym jest piosenka?
-Co oznacza słowo EMOCJE ?
–O jakich emocjach jest mowa w piosence?
Proszę o naukę piosenki.
3. Przyjrzyjcie się uważnie obrazkom i powiedzcie, jakie przedstawiają emocje:
4. Proszę obejrzeć obrazki i powiedzieć: Jaki emocje wyrażają dzieci?
Plansza-1, Plansza-2, Plansza-3, Plansza-6, Plansza-8
5.Zabawa ruchowa ” Żabie kroki”
6.Proszę o wykonanie karty pracy:
7.Wspólne ćwiczenia ruchowe z rodzicami.
Dziś przed nami ćwiczenia ruchowe. Proszę pokazać dziecku, jak prawidłowo wykonać każde ćwiczenie.
Bardzo proszę Rodziców o włączenie się w te ćwiczenia razem z dziećmi.
*Wprowadzenie – maszerowanie po obwodzie koła ( może być wokół stołu lub brzegu dywanu).
*Zabawa ” Deszczyk pada, słonko świeci „.
Na słowa rodzica ” słonko świeci” dziecko porusza się po pomieszczeniu- może skakać, biega. Na sygnał ” pada deszcz”- dziecko kuca i robi ze swoich rączek daszek. Zabawę powtarzamy kilka razy.
*Ćwiczenie tułowia, skłony boczne „Tęcza”.
Dziecko siada skrzyżnie na podłodze( po turecku) .Ręce unosi nad głowę. Na polecenie rodzica skłaniają się raz w jedną, a raz w druga stronę( na boki). Wyciągniętymi rękoma rysują w powietrzu tęczę.Skłony muszą być obszerne, bo tęcza jest szeroka.
*Ćwiczenie mięśni brzucha „Unoszenie” – potrzebne będzie coś do podnoszenia np. kartka, plastikowy talerzyk….
Dziecko leży na brzuchu. Ręce wyprostowane w łokciach – wyciąga do przodu i układa na podłodze. W rękach trzyma przedmiot. Na słowa rodzica: w górę – stara się unieść przedmiot i chwilę trzymać w górze.
*Zabawa bieżna ” Kolorowe wozy”.
Dziecko staje w parze z rodzicem, bratem lub siostrą. Jedna osoba jest z przodu, druga z tyłu i trzyma się za ręce tworząc wóz.
*Zabawa ruchowa z elementem równowagi ” Dotknij”- potrzebna będzie książka lub gazeta lub kartka papieru.
Rozkładamy co kawałek w jednej linii rekwizyty., a trzeba uważać, żeby ich nie zniszczyć. Zadaniem dziecka jest przeskakiwanie pomiędzy przedmiotami.
*Ćwiczenia uspokajające – dziecko leży na plecach i spokojnie oddycha. Po upływie chwili może wstać.
8. Proszę o wykonanie kart pracy „Fioletowa książka cz.4, s.56 – 57
9. Proszę utrwalić z dzieckiem.