Zajęcia logopedyczne
Temat: Wiosenna gimnastyka buzi i języka.
Cel główny:
- Doskonalenie umiejętności wyrazistego mówienia poprzez usprawnianie narządów artykulacyjnych
Cele szczegółowe:
- usprawnienie narządów mowy
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
- rozwijanie małej motoryki
Przebieg zajęć:
- Ćwiczenia języka:
-Kląskaj jak konik.
-Przywitaj się z zębami u góry i u dołu przy szeroko otwartej buzi – język powoli dotyka każdego zęba od wewnętrznej strony.
-Zamień język w małpkę, niech sobie poskacze – dotknij językiem ostatnich górnych zębów po prawej i po prawej stronie-buzia szeroko otwarta.
-Zamień język w żabkę niech sobie poskacze – dotknij językiem ostatnich dolnych zębów po prawej i po prawej stronie-buzia szeroko otwarta.
-Robimy porządki! „Pomaluj sufit”na ulubiony kolor – język przesuwa się po podniebieniu od zębów do przełyku, przy szeroko otwartej buzi.
-„Pomaluj ściany”na ulubiony kolor – język przesuwa się po wewnętrznej stronie policzka góra-dół.
-„Trzepanie dywanów”- język dotyka wewnętrznej strony zębów siecznych górnych i dolnych na zmianę przy szeroko otwartej buzi.
2. Ćwiczenia warg:
– „Posyłamy buziaczki”.
– Posyłamy buziaczki i szeroko uśmiechamy się -na zmianę.
-Wyślij buziaka w lewą stronę, a potem w prawą (głowa nieruchomo, pracują usta).
-Uśmiechnij się szeroko i pokaż zęby.
-Uwaga czary mary usta znikają! Chowamy usta do wewnątrz jamy ustnej.
-Zamieniamy się w syrenę i wyraźnie wypowiadamy samogłoski: e-o-e-o-e-o-e-o…
-Balonik: nadymamy policzki.
-Parskaj jak konik.
Zabawa dla duetów: Lusterko. Dwie osoby stoją naprzeciwko siebie. Jedna wymyśla śmieszne miny, a druga ją naśladuje. Potem zmiana.
3. Ćwiczenia podniebienia miękkiego :
-Głośno ziewamy.
-Przy szeroko otwartej jamie ustnej- wdech nosem, a wydech ustami.
-Głośno chrapiemy.
4. Ćwiczenia oddechowe:
-Nabieranie powietrza nosem-wypuszczamy powoli ustami.
– Dmuchanie na kolorowe skrawki papieru w plastikowej butelce przy użyciu słomki do napojów (plastikowa mała butelka z kolorowymi skrawkami papieru oraz słomka) .
5. Przerwa na małe muzyczne szaleństwo – naśladuj i spróbuj śpiewać!
6. Praca plastyczna: Dmuchajka.
Potrzebne materiały : papierowy/plastikowy kubek, rurka do picia, gumowa jednorazowa rękawiczka.
Wykonanie:
- W tekturowym kubku robimy dziurkę ołówkiem.
- Do górnej części kubka mocujemy dookoła gumową rękawiczkę.
- Można na niej narysować np. uśmiech.
- Następnie wkładamy słomkę do dziurki i dmuchamy nos-usta. Gotowe!
ZADANIA DLA STARSZAKÓW
Posłuchaj odgłosów ptaków.
- Spróbuj naśladować odgłosy ptaków.
- Ustal, w jakiej kolejności słychać ptaki (wróble, dzięcioł, słowik, sowa)
- W fioletowej książce odnajdź stronę 65. Link poniżej.
Nowe przygody Olka i Ady cz.3. FIOLETOWA
- Wskaż na rysunkach: słowika, wróbla, jaskółkę i bociana. Które ptaki wracają do Polski na wiosnę? (Pamiętaj, że niektóre pozostają w kraju cały rok).
- Podziel na sylaby, wyklaskując- słowa: jaskółka, słowik, wróbel
- ♥ Wykonaj tyle pajacyków, ile sylab jest w słowach jaskółka (3), słowik (2), wróbel (2). Ile razem pajacyków trzeba wykonać?
- Wymień głoski w nazwach ptaków powyżej. Jaka jest 6. głoska, w słowie jaskółka?
- ♥ Naśladuj bociana, który stoi na jednej nodze i szuka żabki, potem rozkłada skrzydła i odlatuje.
- Praca plastyczna
Potrzebne materiały: czysta kartka, 3 kredki w ciemnych kolorach, kolorowy papier, biały papier, klej, nożyczki.
Wykonanie: weź do ręki wszystkie kredki razem i i rysuj na kartce koła, które utworzą gniazdo. Z kolorowego papieru wytnij duże koło, złóż je na pół- i przyklej tułów ptaka, wytnij pozostałe elementy: małe trójkąty; dziób i ogon, skrzydła, zielone listki. Możesz je też dorysować. Na końcu wytnij i przyklej białe jajka. Gotowe!