DZIEŃ 48-29.05.2020

 

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
PIĄTEK

TEMAT ZAJĘĆ: „STRACH REREK”

CEL GŁÓWNY:

– usprawnianie narządów artykulacyjnych, zwłaszcza czubek języka,
– wywołanie głoski „r” – po spółgłosce „t”.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
– wydłużenie fazy wydechu,
– kształtowanie wrażliwości słuchowej,

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Ćwiczenia narządów mowy przygotowujące do wywoływania głoski „r”:
unoszenie języka za górne zęby : język wąski i szeroki na zmianę,
– unoszenie szerokiego języka za górne zęby, tak aby boki języka były w kontakcie z zębami,
przesuwanie szerokim językiem wzdłuż podniebienia,
– kląskanie językiem-staramy się przyklejać cały język do podniebienia,
głośne mlaskanie,
– naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka

2. Omówienie cechy głoski „r”.

Głoskę „r” wywołujemy kiedy język jest już dobrze wyćwiczony i sprawny. Prawidłowa realizacja głoski „r”: szeroki, luźny język unosimy za górne zęby i wprowadzamy czubek w wibracje.

3. „Smakołyki duszka Rerka” – Słuchowe różnicowanie głoski „r” w wyrazach .

Po wysłuchaniu każdego zestawu wyrazów należy podać wyraz, w którym nie ma głoski „r”.
– raki, buraki, patyczaki,
– pająki, fasoli strąki,
– cukierki, kukiełki,
-paluszki, rybie brzuszki,
-groszki, bamboszki,
-rekiny, delfiny,
-śmietana, nos bałwana,
-gruszki, pietruszki.

4. Oswajanie duszka Rerka – ćwiczenia przygotowujące do artykulacji głoski „r”.
Parskanie na papierki – pasek papieru umieszczamy na czubku języka, następnie lekko unosimy język do góry (tak aby nie przykleić go do podniebienia), wargi rozchylone . Robimy wdech nosem i wypuszczamy powietrze na jeżyk tak,aby zrzucić papierek. Ćwiczenie powtarzamy 5 x.
TTT + parskanie. Język unosimy za górne zęby i „dziąsłowo” wypowiadamy głoskę „t”, następnie parskamy jak powyżej tylko już bez papierka. Ćwiczenie powtarzamy 5 x.
– polecamy dziecku, aby szybko wymawiało w sposób dziąsłowy grupy głosek /tttt, dddd, td, td, tdn, tdn, tdn, tdne, tdnu itp./.

5. Ćwiczenia utrwalające:
– utrwalamy wywołaną głoskę r w sylabach / tra, tro, tru, tre, try/
– utrwalamy głoskę r w wyrazach np. trawa. trasa, troje, trudny, troska, truskawka, strażak,

6. Zabawa ruchowa i niezły trening mózgu dla każdego !

7. Karta pracy. Rozcinamy obrazki i wrzucamy do kolorowej torebki. Każdego dnia losujemy jeden, dwa obrazki, których uczymy się poprawnie wypowiadać, i z których układamy zdanie, wierszyk.

Karty-TR-DR

 

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

1. Utrwalenie piosenki -,,Tango dla mamy”.

2.Zabawa logopedyczna -,,Przenieś kulkę”.

Spójrz na zdjęcie jak należy wykonać to zadanie,

Do zabawy potrzebna będzie mała miska,talerz,groszek lub małe kuleczki z papieru,słomka do napojów,

Dotknij słomką groszek lub kulki z papieru,

Mocno wciągnij powietrze przez słomkę tak żeby ta kulka się przyczepiła,

Następnie przenieś kulkę na talerz.

3. Zabawa z literami – utrwalamy alfabet.

 

Przeczytaj alfabet znajdź literę ,,M,m”.

Spójrz na kartę pracy

Połącz sylaby tak aby powstały wyrazy tych rzeczy , zwierząt , ptaków, które znajdują się na obrazku.

4.Zabawa ruchowa z hula hop.

 

Jeśli masz w domu hula -hop poćwicz  robiąc koła , kręcąc biodrami.

5. Zabawa plastyczna-,,Portrety”

 

Wybierz ramkę,

W jednej narysuj mamę a w drugiej tatę,

Oprócz kredek czy farb możesz użyć innej techniki plastycznej: na przykład papieru kolorowego, włóczki na włosy albo plasteliny.

Portrety podaruj swoim rodzicom.

6. Uzupełnij kart pracy ,, Nowe przygody Olka i Ady” cz 4 str. 52 i 53.

4.NoweprzygodyFIOLETOWE.

7. Na koniec zrelaksuj się- posłuchaj muzyki.