ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
TEMAT DNIA: BIEDRONKA TRUDRA
CEL GŁÓWNY:
– wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski r
CELE SZCZEGÓŁOWE:
-usprawnianie narządów artykulacyjnych
– rozwijanie percepcji słuchowej
– usprawnianie małej i dużej motoryki
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Ćwiczenia oddechowe:
Proszę przygotować coś co można powąchać np. plasterek cytryny, kawa, czekolada itp.
Wdech i wydech prowadzimy jednym torem – nosem. Wdech i wydech wykonujemy powoli, 5 razy. Po ćwiczeniu można zjeść cytrynę i po wykrzywiać buzie w sposób mocno przerysowany (to też jest gimnastyka buzi).
2. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:
„Biedronka na świeżym powietrzu”. Ćwiczenia artykulacyjne .
Mała biedroneczka „Trudra” postanowiła posprzątać, a następnie wymalować swoje mieszkanko. Zaczęła od wymiatania kurzu z kątów (dotykamy językiem ostatnich zębów na górze i na dole, buzia szeroko otwarta). Następnie zamiotła podłogę ( przesuwamy językiem po dnie jamy ustnej – przy dolnych zębach od środka, buzia szeroko otwarta). Po wysprzątaniu chatki wzięła się za odświeżenie. Wymieszała farbę w wiadrze ( wykonujemy „kółeczka” językiem w przedsionku jamy ustnej, buzia zamknięta). Na początku pomalowała sufit (przesuwamy językiem po podniebieniu – od zębów w kierunku gardła, buzia szeroko otwarta), następnie pomalowała ściany ( dotykamy językiem policzków od wewnątrz – kierunek pionowy). Na końcu wymalowała wszystkie kąty (kierujemy język do kącików ust). Była z siebie bardzo zadowolona widząc czyste, pachnące mieszkanko ( uśmiechamy się, bez odsłaniania zębów).
3. Omówienie cechy głoski r
Głoska r powstaje poprzez uniesienie szerokiego języka za górne zęby i wprowadzenie czubka języka w wibracje .
4. Ćwiczenia przygotowujące do artykulacji głoski „r”:
• szybkie powtarzanie zbitki sylabowej
nalapatada
nolopotodo
nelepetede
nuluputudu
nylypytydy
• Język Biedronki. Powtarzanie ze stopniowym przyspieszaniem:
tada, tado, tadu, tady, tade, tadi,
todo, toda, todu, tody, tode,todi,
tudu, tuda, tudo, tudy, tude, tudi,
tydy, tyda, tydo, tydu, tude, tudi,
tede, teda, tedo, tedu, tedy, tedi,
tidi, tida, tido, tidu, tidy, tide
bda,bdo,bde,bdu,bdy
pta,pto,pte,ptu,pty
bda-pta
bdo-pto
bde-pte
bdu-ptu
bdy-pty
5. Zabawa ruchowa. Do przeprowadzenia tej zabawy potrzebujemy czterech poduszek.
Zaczynami od skoków z udziałem jednej poduszki, a z czasem dodajemy. Ćwiczenie to nie tylko jest fajną zabawą, ale usprawnia równowagę oraz koordynacje wzrokowo – ruchową.
6. Piesek sekwencyjny. Ćwiczenia pamięci słuchowej.
Po wysłuchaniu sekwencji „Piesek zjadł…” powtarzamy z pamięci to co usłyszeliśmy i tak dalej. Staramy się wykonać to ćwiczenie do końca.
7. Biedronka Trudra. Praca plastyczna.
Potrzebujemy:
-papier w kolorze czarnym i czerwonym,
-nożyczki,
-klej,
– czarny flamaster.
Wykonanie:
Z czarnego papieru wycinamy niewielki prostokąt. Zginamy go lekko i sklejamy końce.
Z czerwonego papieru wycinamy koło, które przecinamy na pół. To będą skrzydełka.
Czarnym flamastrem malujemy kropki. Kółko przecinamy w połowie przyklejamy do tułowia.
Oczy można wykleić papierem lub plasteliną (dowolnie). Nasza biedroneczka jest gotowa!
ZADANIA DLA STARSZAKÓW.
1.Zabawa ” Co jest w tym kolorze? (rodzic podnosi kolorową kartkę, a dziecko wymienia roślinę, zwierze, kwiat)
-niebieskie (niebo)
-żółte (słońce, żonkil, tulipan…)
-czerwone (róża…)
2. Zabawa ruchowa: Zygzak.
3.Posłuchajcie opowiadania o 'Zielonej żabce”
Zielona żabka nad stawem mieszkała.
-Ach, jaka jestem brzydka, zielona jak roślinki w stawie.Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę? Dlaczego wszystko mam takie zielone!
W pobliżu żabki ważka usiadła.
A żabka rzecze: Jaka powabna.Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.
Nagle biedronka się pojawiła.
-Czemu się smucisz, sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda, a w stawie czysta woda.
-Biedronko piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie ktoś na nią zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni.
Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy.Otwiera mocno swe bystre oczy.
-Jak tu zielona, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami! We wszystkie strony zerka ciekawie. Och może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.
Żabce serduszko mocno zabiło. Kiedy mnie ujrzy, nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa.Dobrze, że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona.Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.
4.Rozmowa na temat opowiadania.
*Dlaczego żabka była smutna/
*Kogo żabka spotkała na łące?
*Kto chciał zjeść żabkę?
*Dlaczego bocian nie zobaczył żabki?
5.Zabawa ruchowa,
Prawa ręka , w gorę hop
Lewa w gore i na bok.
Obrót w koło, dwa podskoki
szybki bieg i skłon głęboki.
Przysiad, podskok w tył jak raki
To wesołe przedszkolaki.
6. Proszę podzielcie na sylaby wyrazy , wyklaskując i policzcie, ile jest sylab w wyrazie:
*żaba
*biedronka
*ważka
*trawa
*bocian
*łąka
7.Ćwiczenie logopedyczne języka – żabka ma długi, lepki język i łapie nim pokarm np muchy. Żabka musi poćwiczyć język przed polowaniem, wystawiamy język najdalej jak się da, a później powoli chowamy. Z minuty na minutę robimy to coraz szybciej.
8.Praca plastyczna Bocian.
Pomoce:
-papierowy talerzyk
-farby
-klej, nożyczki
-rolka po papierze toaletowym
-biała kartka
9..Wykonaj karty pracy: