DZIEŃ 38 – 15.05.2020

 

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

TEMAT DNIA: BIEDRONKA TRUDRA

CEL GŁÓWNY:

– wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski r

CELE SZCZEGÓŁOWE:

-usprawnianie narządów artykulacyjnych

– rozwijanie percepcji słuchowej

– usprawnianie małej i dużej motoryki

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Ćwiczenia oddechowe:

Proszę przygotować coś co można powąchać np. plasterek cytryny, kawa, czekolada itp.

Wdech i wydech prowadzimy jednym torem – nosem. Wdech i wydech wykonujemy powoli, 5 razy. Po ćwiczeniu można zjeść cytrynę i po wykrzywiać buzie w sposób mocno przerysowany (to też jest  gimnastyka buzi).

2. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:

„Biedronka na świeżym powietrzu”.  Ćwiczenia artykulacyjne .
   Mała biedroneczka „Trudra” postanowiła posprzątać, a następnie wymalować swoje mieszkanko. Zaczęła od wymiatania kurzu z kątów (dotykamy językiem ostatnich zębów na górze i na dole, buzia szeroko otwarta). Następnie zamiotła podłogę ( przesuwamy językiem po dnie jamy ustnej – przy dolnych zębach od środka, buzia szeroko otwarta). Po wysprzątaniu chatki wzięła się za odświeżenie. Wymieszała farbę w wiadrze ( wykonujemy „kółeczka” językiem w przedsionku jamy ustnej, buzia zamknięta). Na początku pomalowała sufit (przesuwamy językiem po podniebieniu – od zębów w kierunku gardła, buzia szeroko otwarta), następnie pomalowała ściany ( dotykamy językiem policzków od wewnątrz – kierunek pionowy). Na końcu wymalowała wszystkie kąty (kierujemy język do kącików ust). Była z siebie bardzo zadowolona widząc czyste, pachnące mieszkanko ( uśmiechamy się, bez odsłaniania zębów).

3. Omówienie cechy głoski r

Głoska r powstaje poprzez uniesienie szerokiego języka za górne zęby i wprowadzenie czubka języka w wibracje .

4. Ćwiczenia przygotowujące do artykulacji głoski „r”:

szybkie powtarzanie zbitki sylabowej
nalapatada
nolopotodo
nelepetede
nuluputudu
nylypytydy


• Język Biedronki. Powtarzanie ze stopniowym przyspieszaniem:

tada, tado, tadu, tady, tade, tadi,

todo, toda, todu, tody, tode,todi,

tudu, tuda, tudo, tudy, tude, tudi,

tydy, tyda, tydo, tydu, tude, tudi,

tede, teda, tedo, tedu, tedy, tedi,

tidi, tida, tido, tidu, tidy, tide

 

bda,bdo,bde,bdu,bdy
pta,pto,pte,ptu,pty


bda-pta
bdo-pto
bde-pte
bdu-ptu
bdy-pty

5. Zabawa ruchowa. Do przeprowadzenia tej zabawy potrzebujemy czterech poduszek. 

Zaczynami od skoków z udziałem jednej poduszki, a z czasem dodajemy. Ćwiczenie to nie tylko jest fajną zabawą, ale usprawnia równowagę oraz koordynacje wzrokowo – ruchową.

6. Piesek sekwencyjny. Ćwiczenia pamięci słuchowej.

Po wysłuchaniu sekwencji „Piesek zjadł…” powtarzamy z pamięci to co usłyszeliśmy i tak dalej. Staramy się wykonać to ćwiczenie do końca.

7. Biedronka Trudra. Praca plastyczna.

Potrzebujemy:

-papier w kolorze czarnym i czerwonym,

-nożyczki,

-klej,

– czarny flamaster.

Wykonanie:

Z czarnego papieru wycinamy niewielki prostokąt. Zginamy go lekko i sklejamy końce.

Z czerwonego papieru wycinamy koło, które przecinamy na pół. To będą skrzydełka.

Czarnym flamastrem malujemy kropki. Kółko przecinamy w połowie przyklejamy do tułowia.

Oczy można wykleić papierem lub plasteliną (dowolnie). Nasza biedroneczka jest gotowa!

 

 

 

 

 

ZADANIA DLA STARSZAKÓW.    

1.Zabawa ” Co jest w tym kolorze? (rodzic podnosi kolorową kartkę, a dziecko wymienia roślinę, zwierze, kwiat)

-niebieskie (niebo)

-żółte (słońce, żonkil, tulipan…)

-czerwone (róża…)

2. Zabawa ruchowa: Zygzak.

 

3.Posłuchajcie opowiadania o 'Zielonej żabce”

Zielona żabka nad stawem mieszkała.

-Ach, jaka jestem brzydka, zielona jak roślinki w stawie.Nie wyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć żonę? Dlaczego wszystko mam takie zielone!

W pobliżu żabki ważka usiadła.

A żabka rzecze: Jaka powabna.Wszyscy uwagę na nią zwracają, barwy jej bardzo mnie zachwycają.

Nagle biedronka się pojawiła.

-Czemu się smucisz, sąsiadko miła? Bezchmurne niebo, piękna pogoda, a w stawie czysta woda.

-Biedronko piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie ktoś na nią zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni.

Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy.Otwiera mocno swe bystre oczy.

-Jak tu zielona, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami! We wszystkie strony zerka ciekawie. Och może żabka siedzi gdzieś w trawie. Pora śniadania właśnie nastała, drobna przekąska by się przydała.

Żabce serduszko mocno zabiło. Kiedy mnie ujrzy, nie będzie miło. Widok bociana to nie zabawa.Dobrze, że wkoło zielona trawa. Teraz rozumiem – barwa zielona, specjalnie dla mnie jest przeznaczona.Trudno mnie dostrzec zatem bocianie, chyba gdzie indziej zjesz dziś śniadanie.

4.Rozmowa na temat opowiadania.

*Dlaczego żabka była smutna/

*Kogo żabka spotkała na łące?

*Kto chciał zjeść żabkę?

*Dlaczego bocian nie zobaczył żabki?

5.Zabawa ruchowa,

Prawa ręka , w gorę hop

Lewa w gore i na bok.

Obrót w koło, dwa podskoki

szybki bieg i skłon głęboki.

Przysiad, podskok w tył jak raki

To wesołe przedszkolaki.

6. Proszę podzielcie na sylaby wyrazy , wyklaskując i policzcie, ile jest sylab w wyrazie:

*żaba

*biedronka

*ważka

*trawa

*bocian

*łąka

7.Ćwiczenie logopedyczne języka – żabka ma długi, lepki język i łapie nim pokarm np muchy. Żabka musi poćwiczyć język przed polowaniem, wystawiamy język najdalej jak się da, a później powoli chowamy. Z minuty na minutę robimy to coraz szybciej.

8.Praca plastyczna Bocian.

Pomoce:

-papierowy talerzyk

-farby

-klej, nożyczki

-rolka po papierze toaletowym

-biała kartka

9..Wykonaj karty pracy:

 

1.*Pszczoła-1,

2*Ważka-1

3*Żaba-1