DZIEŃ 33-8.05.2020

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

TEMAT: POCIĄG

CEL GŁÓWNY:

  • różnicowanie głosek opozycyjnych s-sz.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • uprawnianie motoryki warg
  • doskonalenie słuchu fonemowego
  • kształtowanie koordynacji słuchowo-ruchowej

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. GIMNASTYKA NARZĄDÓW MOWY-DUSZEK STEFEK

Rodzic czyta dziecku opowieść o Duszku Stefku, który chciał wybrać się w podroż pociągiem, ale najpierw musiał posprzątać swoje mieszkanie. Podczas opowiadania dziecko wykonuje odpowiednie ruchy wargami i językiem.

Duszek odkurzał podłogę (czubkiem języka oblizujemy dolne dziąsła), ściany (oblizujemy językiem ściany policzków), zdejmował pajęczyny z sufitu (dotykamy różnych miejsc na podniebieniu). Uśmiechnął się zadowolony ze swojej pracy (rozciągamy szeroko wargi) i cmoknął z zadowoleniem (zaokrąglamy usta do buziaczka).

2. ZABAWA ORTOFONICZNA-JEDZIE POCIĄG Z DALEKA

Dziecko „zamienia” się w pociąg i naśladuje poruszający się pociąg, śpiewa przy tym znaną piosenkę pt. „Jedzie pociąg z daleka…” . Następie „wyklaskuje” rytm szerokim językiem. Na koniec hamujemy długim sz-sz-sz-sz, s s s s s.

3. PRZEDSTAWIENIE CECH GŁOSEK S I SZ.

Dziecko trzyma lusterko i obserwuje swoje usta, zęby, i język podczas wymawiania głosek s, sz.

-Usta przy głosce s są w szerokim uśmiechu, zęby są razem, język dotyka dolnych zębów,a chłodne powietrze wydostaje się szerokim strumieniem z ust.

– Usta przy głosce sz są okrągłe, zęby razem, język dotyka górnego dziąsła, ciepły strumień powietrza wydostaje się z ust.

Na kartce rysujemy układ ust przy głosce s ( prosta linia pozioma) i przesuwamy po niej palcem wypowiadając głoskę s

Następnie rysujemy układ ust do głoski sz (rysujemy koło) i przesuwając palcem po kole wypowiadamy głoskę sz.

układ ust s-sz

4.ZABAWA SŁOWNO-RUCHOWA- SPRAWNE USZY

Na podłodze rozkładamy 2 kartki w różnych kolorach. Informujemy dziecko, że jeden kolor to sylaba sa, a drugi to sylaba sza. Kiedy rodzic wypowiada daną sylabę – dziecko skacze na właściwy kolor.

5.ZABAWA ORTOFONICZNA- POCIĄG

Należy wydrukować i wyciąć pociąg i karty z obrazkami. Następnie dziecko wybiera obrazek, nazywa, określa początkową głoskę i wkłada do odpowiedniego wagonika. W przypadki braku drukarki można zrobić pociąg z dostępnych materiałów np. pudelka po zapałkach lub po prostu namalować na kartce. Tak samo można zrobić z obrazkami na daną głoskę s -sz.

różnicowanie s i sz

 

    ZADANIA DLA STARSZAKÓW

1.Gimnastyka buzi i języka-,,Minki”.

Spójrz na zdjęcia- zrób to samo,poćwicz minki.

2.Zabawa ruchowa z piłką.

Spójrz na zdjęcia , weź piłkę taką jaką masz w domu i poćwicz.

3.Słuchanie opowiadania pt. ,,Dom”.

Po wysłuchaniu opowiadania powiedz;

Co narysowały dzieci?,

Co to jest parter?,

Gdzie mieści się piwnica w bloku?,

Co to jest piętro i ile pięter może mieć duży blok?.

4.Praca plastyczna-,,Dom”.

Na podstawie wysłuchanego opowiadania pt.:,,Dom”,narysuj kredkami lub namaluj farbami na białej kartce papieru duży blok, pamiętając o wszystkich elementach, z którego się on składa ( parter, piętra, okna…)  Zrób zdjęcie swojej pracy i wstaw na stronę internetową przedszkola.

5.Uzupełnij karty pracy -,,Nowe przygody Olka i Ady cz 4 str. 26 i 27″.

Naklej w puste miejsca zdjęcia krajobrazów,

Rysuj szlaczki pośladzie.

4.NoweprzygodyFIOLETOWE

6.Słuchanie piosenki pt.,,Najpiękniejsze miejsce świata”.-zaśpiewaj wszystkie zwrotki piosenki.

 

                   UWAGA!!! Proszę na wtorek tj.12.05.2020r. przygotować 3 sześciany o różnej wielkości. Dziękuję!!!