ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
TEMAT: POCIĄG
CEL GŁÓWNY:
- różnicowanie głosek opozycyjnych s-sz.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- uprawnianie motoryki warg
- doskonalenie słuchu fonemowego
- kształtowanie koordynacji słuchowo-ruchowej
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. GIMNASTYKA NARZĄDÓW MOWY-DUSZEK STEFEK
Rodzic czyta dziecku opowieść o Duszku Stefku, który chciał wybrać się w podroż pociągiem, ale najpierw musiał posprzątać swoje mieszkanie. Podczas opowiadania dziecko wykonuje odpowiednie ruchy wargami i językiem.
Duszek odkurzał podłogę (czubkiem języka oblizujemy dolne dziąsła), ściany (oblizujemy językiem ściany policzków), zdejmował pajęczyny z sufitu (dotykamy różnych miejsc na podniebieniu). Uśmiechnął się zadowolony ze swojej pracy (rozciągamy szeroko wargi) i cmoknął z zadowoleniem (zaokrąglamy usta do buziaczka).
2. ZABAWA ORTOFONICZNA-JEDZIE POCIĄG Z DALEKA
Dziecko „zamienia” się w pociąg i naśladuje poruszający się pociąg, śpiewa przy tym znaną piosenkę pt. „Jedzie pociąg z daleka…” . Następie „wyklaskuje” rytm szerokim językiem. Na koniec hamujemy długim sz-sz-sz-sz, s s s s s.
3. PRZEDSTAWIENIE CECH GŁOSEK S I SZ.
Dziecko trzyma lusterko i obserwuje swoje usta, zęby, i język podczas wymawiania głosek s, sz.
-Usta przy głosce s są w szerokim uśmiechu, zęby są razem, język dotyka dolnych zębów,a chłodne powietrze wydostaje się szerokim strumieniem z ust.
– Usta przy głosce sz są okrągłe, zęby razem, język dotyka górnego dziąsła, ciepły strumień powietrza wydostaje się z ust.
Na kartce rysujemy układ ust przy głosce s ( prosta linia pozioma) i przesuwamy po niej palcem wypowiadając głoskę s
Następnie rysujemy układ ust do głoski sz (rysujemy koło) i przesuwając palcem po kole wypowiadamy głoskę sz.
4.ZABAWA SŁOWNO-RUCHOWA- SPRAWNE USZY
Na podłodze rozkładamy 2 kartki w różnych kolorach. Informujemy dziecko, że jeden kolor to sylaba sa, a drugi to sylaba sza. Kiedy rodzic wypowiada daną sylabę – dziecko skacze na właściwy kolor.
5.ZABAWA ORTOFONICZNA- POCIĄG
Należy wydrukować i wyciąć pociąg i karty z obrazkami. Następnie dziecko wybiera obrazek, nazywa, określa początkową głoskę i wkłada do odpowiedniego wagonika. W przypadki braku drukarki można zrobić pociąg z dostępnych materiałów np. pudelka po zapałkach lub po prostu namalować na kartce. Tak samo można zrobić z obrazkami na daną głoskę s -sz.
ZADANIA DLA STARSZAKÓW
1.Gimnastyka buzi i języka-,,Minki”.
Spójrz na zdjęcia- zrób to samo,poćwicz minki.
2.Zabawa ruchowa z piłką.
Spójrz na zdjęcia , weź piłkę taką jaką masz w domu i poćwicz.
3.Słuchanie opowiadania pt. ,,Dom”.
Po wysłuchaniu opowiadania powiedz;
Co narysowały dzieci?,
Co to jest parter?,
Gdzie mieści się piwnica w bloku?,
Co to jest piętro i ile pięter może mieć duży blok?.
4.Praca plastyczna-,,Dom”.
Na podstawie wysłuchanego opowiadania pt.:,,Dom”,narysuj kredkami lub namaluj farbami na białej kartce papieru duży blok, pamiętając o wszystkich elementach, z którego się on składa ( parter, piętra, okna…) Zrób zdjęcie swojej pracy i wstaw na stronę internetową przedszkola.
5.Uzupełnij karty pracy -,,Nowe przygody Olka i Ady cz 4 str. 26 i 27″.
Naklej w puste miejsca zdjęcia krajobrazów,
Rysuj szlaczki pośladzie.
6.Słuchanie piosenki pt.,,Najpiękniejsze miejsce świata”.-zaśpiewaj wszystkie zwrotki piosenki.
UWAGA!!! Proszę na wtorek tj.12.05.2020r. przygotować 3 sześciany o różnej wielkości. Dziękuję!!!