DZIEŃ 24 – 24.04.2020

 

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

PIĄTEK

TEMAT ZAJĘĆ: PRZYGODY Z GŁOSKA „S” W NAGŁOSIE

CEL GŁÓWNY:

-wdrażanie do prawidłowej artykulacji głoski „s’’ w wygłosie,

-usprawnianie funkcji narządów mowy – czynności oddychania, motoryki artykulatorów i fonacji,

-utrwalane prawidłowego toru oddechowego.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

-prawidłowo realizuje wyrazy rozpoczynające się na głoskę „s”

-usprawniania małą motorykę

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1.Ćwiczenia artykulacyjne:

-liczenie czubkiem języka zębów w górnym i dolnym łuku zębowym,

– dotykanie na przemian górnego i dolnego wałka dziąsłowego przy otwartej buzi- język skacze jak piłeczka

-kląskanie szerokim językiem, usta są w uśmiechu,

-zatrzymanie/zassanie języka przy podniebieniu na parę sekund,

-dmuchanie przez słomkę ułożoną na środkowej linii języka, usta okalają słomkę. Można rozdmuchiwać skrawki papieru,

wymawianie połączeń samogłoskowych e-o,e-o z wyraźną praca warg,

-zaokrąglanie i rozciąganie ust przy zwartych szczękach; przy zaokrąglaniu wargi wysuwają się do przodu i całkowicie zwierają, przy spłaszczeniu wargi ściśle przylegają do łuków zębowych, zęby dolne i górne powinny być widoczne,

-usta w szerokim uśmiechu, zęby zwarte, słomkę wkładamy pomiędzy siekacze górne i dolne, bierzemy wdech nosem i wypuszczamy powietrze -> syczymy w słomkę, język dotyka słomki!

2. Przypomnienie zasady prawidłowej artykulacji głoski „s”:

-usta lekko rozchylone w szerokim uśmiechu,

-czubek języka umieszczony przy dolnych siekaczach,

-zęby zbliżone do siebie,

-następnie wymawiamy na długim wydechu głoskę „s”

W przypadku trudności można przełożyć nitkę (dentystyczną) przez dolne siekacze i ułożyć usta jak powyżej, czubek języka lekko dotyka nitki i syczymy. Jeżeli dalej występuje trudność to próbujemy rozpocząć od wypowiedzenia gł. „t” → tssssss. Ułożenie ust i języka do głoski t pomaga w realizacji gł. „s”.

3. Przebudzenie węża. Ćwiczenia usprawniające pracę artykulatorów .

Osoba czytająca umawia się z dzieckiem, że będzie się włączało do opowiadania we wskazanym momencie i w określony sposób. Ćwiczymy przed lustrem. Można wykorzystać zabawkę węża z poprzednich zajęć.

Wąż spał spokojnie w swojej jamie pod kamieniem (ułożenie języka płasko na dnie jamy ustnej). Kiedy słońce mocniej przygrzało, wąż zaczął się wiercić (poruszanie języka po dolnym wałku dziąsłowym, buzia otwarta). W końcu się obudził. Podniósł głowę (uniesienie języka do górnego wałka dziąsłowego, buzia otwarta) i ciekawie rozejrzał się po jamie (przesuwanie czubkiem języka po wewnętrznej powierzchni górnego i dolnego wałka dziąsłowego). Postanowił wypełznąć z jamy. Bardzo go ucieszyło to co zobaczył i postanowił zatańczyć z radości ( okrężne ruchy języka wewnątrz jamy ustnej, usta złączone, a potem ruch okrężny po ustach rozchylonych) i zasyczał głośno (ułożenie języka przy dolnych siekaczach, zęby razem i wypowiadamy głoskę „s” na długim wydechu).

4. Zabawa w klasy.

Zabawa może być przeprowadzona w domu (wystarczy np. taśma izolacyjna ), może być też na dworze. Filmik będzie małą inspiracją do baaardzo starej i fajnej zabawy.

5. Karta Pracy.

Odszukaj w tekście literę S i otocz ją kółkiem. Postaraj się wyraźnie powtórzyć słowa rozpoczynające się na tą głoskę.

 

6. Domino.

Karty należy wyciąć wzdłuż grubszej linii, tak by uzyskać 10 sześciokątów. Karty, oprócz ułożenia ciągu stykającego się bokami z takimi samymi ilustracjami, można użyć do poszukiwania elementów wspólnych lub różnic. Karty różnią się między sobą co najmniej jednym elementem. Pamiętamy o wyraźnym wypowiadaniu słów.

domino s w nagłosie

 

 

 

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

 

1. Dzisiaj, podczas spotkania zabawimy się w małych ogrodników,ale proszę wysłuchajcie zagadki:

Spotkasz go w ogrodzie,

gdzie pracuje co dzień.

Dba o klomby i rabatki

kocha rośliny i kwiatki.

Czy wiecie , kto taki?( oczywiście ogrodnik).

Teraz proszę wykonajcie zadanie:ze strony nr 19

.NoweprzygodyFIOLETOWE

2.A teraz zapraszam na bajkę „Zakładamy hodowlę hiacynta”

3.Zabawa ruchowa: „Kwiatek Rośnie” -proszę rozłożyć na dywanie kolorowe kartki .Dziecko siada na wybranej kartce i jest kwiatkiem ,Na hasło: kwiatek rośnie – dziecko powoli wstaje i rośnie ąż staje na paluszki. Następnie w rytm klaskania porusza się ostrożnie między kwiatami, aby ich nie połamać.

*powiedzcie, co jest potrzebne, aby założyć hodowlę hiacynta?

Proszę przygotować wspólnie z rodzicem donicę, ziemię, małą łopatkę, cebulkę hiacynta i małą konewkę z wodą., rękawiczki

ZAŁOŻENIE HODOWLI HIACYNTA:(-jeśli będzie problem z cebulką hiacynta, to proszę założyć hodowlę innego kwiatka cebulkowego.)

-wsypujemy ziemię do donicy,

-wkładamy cebulkę hiacynta i zasypujecie ziemią

-podlewamy i stawiamy w nasłonecznionym miejscu.

Pamiętajcie, postarajcie się sami dbać o roślinkę, a kiedy wrócicie do przedszkola, proszę abyście przyniosły swoje kwiatki, które umieścimy w kąciku przyrody.

 

Proszę o wykonanie karty pracy:

Gąsienica-1

 

PROPOZYCJA WSPÓLNYCH ĆWICZEŃ Z PIŁECZKĄ.

*zabawa ożywiająca- rodzic włącza dowolną muzykę, do której dziecko wymyśla układ taneczny, na przerwę w muzyce dziecko wykonuje siad skrzyżny.

*Ćwiczenie tułowie – dziecko leży przodem na kocyku i trzyma piłeczkę w wyprostowanych rączkach. Na klaśnięcie rodzica próbuje unieść piłkę do góry.

*ćwiczenie mięśni brzucha – dziecko kładzie się na plecach, nogi ugięte w kolanach, stopy stoją na podłodze.Piłeczkę trzyma w wyprostowanych rękach za głową. Na klaśnięcie rodzica dziecko lekko unosi tułów, przenosi ręce z piłką w przód i stara się dotknąć kolan.

*ćwiczenie tułowia -dziecko wspólnie z rodzicem, rodzeństwem wykonuje w parze skręty tułowia.

*ćwiczenia uspakajające – stoimy prosto, wdech nosem i podnosimy ręce do góry. Wydech ustami , opuszczamy ręce na dół.