DZIEŃ 4- 01.04.2021 R.

1 kwietnia 2021 r. 

TEMATYKA TYGODNIA- WIELKANOC

CZWARTEK

TEMAT DNIA: Pisanki wielkanocne.

+ program czytelniczy „ŚWIĄTECZNE CZYTANIE BAJEK- WIELKANOC”

 

Cel główny:

-Zapoznanie się z jedną z tradycji Świąt Wielkanocnych (ozdabianie jajek)

-Kształtowanie znajomości pojęć matematycznych

-Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych

 

Przebieg zajęć

1.ROZGRZEWKA DO ZAJĘĆ

-Ćwiczenia gimnastyczne w oparciu o film instruktażowy- „Fitty Kid- Platforma  rozrywki ruchowej dla dzieci”. Dzieci wraz z rodzicami wykonują ćwiczenia zawarte w filmiku.

2.ŚWIĄTECZNE CZYTANIE BAJEK -PROGRAM CZYTELNICZY

Czwarty dzień „Świątecznego Czytania Bajek – Wielkanoc” z bajką pt.” Śmigus- Dyngus”.

3.SŁUCHANIE WIERSZA „PISANKI” KRYSTYNY RÓŻYCKIEJ.

Pisanki, pisanki, jajka malowane

Nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek

Pisanki, pisanki, jajka kolorowe

Na nich malowane bajki pisankowe

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce

Śmieją się z trzeciej laleczki tańczące

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki

Na każdej pisance piękne opowiastki.

-Rozmowa kierowana dotycząca wiersza:

*Co było na pierwszej, drugiej, trzeciej pisance itd.

*Na której z kolei pisance są laleczki tańczące, gwiazdki itd.

4. KARTA PRACY DLA DZIECI 3- 5 LETNICH.

jajo wielkanocne -grafomotoryka

5.WYŚCIGI PISANEK

Zabawę można przeprowadzić na 2 sposoby:

Sposób 1

Do zabawy potrzebujecie czekoladowych lub plastikowych jajek, łyżek oraz liny (skakanki), którą zaznaczycie START i METĘ. Zadaniem dzieci i rodziców jest jak najszybsze przeniesienie do mety jajka położonego na łyżce.

Sposób 2

Do drugiego sposobu będziecie potrzebować słomki (rurek do picia), styropianowych jajek, kulek (jeżeli nie macie to również możecie wykorzystać piłeczki ping- pongo’we). Dzieci wraz z rodzicami siedzą obok siebie. Zadaniem jest jak najszybsze przeniesienie jajeczek do mety (np. do końca dywanu). Aby przenieść jajko musicie dmuchać w słomkę, tak by jajko mogło toczyć się do przodu.

6.PRACA PLASTYCZNA PT. „WIENIEC PISANKOWY”

Potrzebne będą:

-Karton z odzysku, czyli po jakiejś przesyłce

– Kolorowy papier

– Papier we wzorki

– Klej do papieru

– Dowolne ozdoby (np. piórka, kuleczki, cekiny, taśmy materiałowe na kokardkę)

– Nożyczki

Etapy wykonania pracy:

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

  • Dziś poznamy dalszą symbolikę potraw świątecznych, które włożymy do wielkanocnego koszyka, ułożymy historyjkę obrazkową i wykonamy własny koszyczek.

Wczoraj poznaliśmy, co symbolizują jajka, pisanki, babka, palemka, rzeżucha. Które z wymienionych rzeczy widzisz w koszyku?

Baranek z chorągiewką

Znak Chrystusa Zmartwychwstałego. Na chorągiewce jest umieszczony krzyż oraz napis „Alleluja”, wyrażający radość ze zwycięstwa życia nad śmiercią oraz pokonania grzechu.

Chleb

Chleb jest symbolem pomyślności, dostatku, obfitości i sytości, a wyraża pragnienie przyjęcia Komunii św.

Kiełbasa, szynka

Ma zapewnić dobrobyt, zdrowie. Jest symbolem baranka. Do koszyka ze święconką wkładamy zazwyczaj kawałek szynki albo kiełbasę.

Słodki mazurek, babka, ciasto

Symbol doskonałości.

Chrzan

Ostry smak i zdolność wyciskania łez sprawiły, że jest symbolem  Męki Pana Jezusa i   Zmartwychwstania. Oznacza  ludzkie siły i żywotność. Wierzono, że zapobiega nieszczęściom i obezwładnia złe moce, więc dodano go do święconki, by zapewnić pokój w życiu rodzinnym.

Sól

Nadaje potrawom smak, a dzięki właściwościom konserwującym chroni je przed zepsuciem.  Wierzono, że chroni przed chorobami i odstrasza siły nieczyste.

Bukszpan

Jego zieleń wyraża nadzieję Zmartwychwstania.

W koszyku mogą znaleźć się też:

ser – oznaka harmonii między człowiekiem a siłami przyrody,

pieprz – symbolizujący gorzkie zioła,

naczynie z wodą – symbol Ducha Świętego,

zajączek – kojarzony z odrodzeniem przyrody, a że śpi ponoć z otwartymi oczami, więc to on miał pierwszy zobaczyć Zmartwychwstałego Jezusa,

kurczaczek – odradzające się życie

  • Zabawa ruchowa „Przygotowanie zajączków do  świąt”

Gdy święta się zbliżają,

zajączki kurze na szafie wycierają- wspinamy się na palce

Następnie czyszczą swoje futerka,

w prawo i w lewo każdy zając zerka- wykonujemy skręty tułowia w prawo i w lewo.

Od rana ze sklepu z zakupami wracają,

ciężkie siatki dźwigają. Udajemy, że podnosimy ciężary.

W koszyku jeszcze nie wszystko mają,

pisanki do siebie żwawo turlają.- Leżymy na podłodze i turlamy się jak pisanki.

Kiedy już wszystko przygotowały,

skakały wesoło przez dzień cały. Skaczemy jak zajączki. 

  • Koszyczek- zabawa plastyczna. Wydrukuj kartę pracy, wytnij i sklej koszyk.

koszyczek-szablon koszyczek-szablon