DZIEŃ 10- 03.04.2020r.

Zajęcia logopedyczne

PIĄTEK

Temat dnia: Potrafię szumieć

Cel główny :

  • Wywołanie prawidłowej wymowy głoski sz i utrwalenie w sylabach, wyrazach.

Cele szczegółowe:

  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych.
  • Prawidłowa realizacja głoski sz w izolacji, sylabach i wyrazach.
  • Usprawnianie małej motoryki.
  • Doskonalenie prawidłowego sposobu oddychania.

 

Przebieg zajęć:

1. Witam serdecznie na drugim spotkaniu z zabaw logopedycznych. Zapraszam wszystkie Przedszkolaki – szczególnie te starsze.

2. Zaczynamy od ćwiczeń usprawniających narządy mowy. Tym razem w ćwiczeniach pomoże nam pani LOGOMARTA, która przypomni ćwiczenia z ostatnich zajęć. Przygotujcie paluszki do chrupania.

4. Ćwiczenia oddechowe w duecie (wdech nosem i wydech ustami):

– układamy w jednej linii 4 kulki papieru, waty. Zawodnicy siadają po przeciwnych stronach stołu (kulka papieru jest pomiędzy nimi). Spokojny wdech nosem i wydech ustami x 2, za 3 razem zwodnicy energicznie dmuchają i przesiadają się do kolejnej kulki.

5.  Zabawa ruchowa:

6. Głoska „sz” w izolacji. Naśladowanie szumu wiatru. Artykulacja głoski „sz”przed lustrem:

–  język dotyka górnego wałka dziąsłowego (tuż za górnymi zębami), usta okrągłe, zęby razem: szszszszsz… Rodzic czyta tekst wiersza, a dziecko wymawia wyłącznie głoskę „sz” w izolacji.

Szumisz…”

Szumi morze – szszsz…

Szumi wiatr – szszsz…

Szumi woda – szszsz…

Szumi las – szszsz…

Szumią drzewa – szszsz…

Szumią liście – szszsz…

Szumię ja – szszsz…

Szumisz ty – szszsz…

Szumi mama – szszsz…

Szumi tata – szszsz

Szumi miś – szszsz…

7. Głoska „sz” w sylabach. Podczas ćwiczeń należy przedłużać wymowę głoski „sz” (układ narządów artykulacyjnych jak powyżej):

– szszu, szszo, szsza, szsze, szszy,

– uszszu, yszszy, oszszo, aszsza, eszsze,

– oszsz, uszsz, aszsz, eszsz, yszsz.

Powtarzanie rymowanki za rodzicem (dla chętnych: można nauczyć się na pamięć):

Sza! Sza! Sza! – mówię ja. Szy! Szy! Szy! – mówisz ty.

Szo! Szo! Szo! – wołam ja. Szy! Szy! Szy! – wołasz ty.

Szu! Szu! Szu! – śpiewam ja. Szy! Szy! Szy! – śpiewasz ty.

Sze! Sze! Sze! – myślę ja. Szy! Szy! Szy! – myślisz ty.

8. Karta pracy z sylabami i z wyrazami dla zaawansowanych.

sylaby na sz     obrazki na sz i slowa na sz (1)

9. Coś plastycznego. Szpinakowa ciastolina.

-szpinak blendujemy z mała ilością wody na miazgę

-dosypujemy mąki ziemniaczanej do tego momentu, aż ciastolina przestanie kleić się do rąk

-wyrabiamy ciasto na aksamitną masę (można dodać brokat) i gotowe, można tworzyć.

I tak oto oswajamy szpinak, ćwiczymy rączki no i prawidłową wymowę głoski sz jak szpinak.

 

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

 

  1. Zagadki o ptakach:
    Piórka biało-czarne,

    buciki czerwone;

    uciekają przed nim żabki

    bardzo przestraszone.

    Już po lesie kuka,

    gniazdka sobie szuka.

    Jak znajdzie, podrzuca jaja,

    niech inni je wygrzewają.

    Wiosną do nas przyleciała

    ta ptaszyna czarna, mała.

    Murować się nie uczyła,

    ale gniazdko ulepiła.

    Śpiewa wysoko

    piosenki do słonka,

    głos ma podobny

    do drżenia dzwonka.

    2. Na obrazku poniżej pokazana jest budowa ptaka. Przeczytaj nazwy poszczególnych części ciała czajki.

  • ♥ Zabawa muzyczno-ruchowa. Posłuchaj piosenki „Wołanie wiosny”.

Zamień się na chwilę w wybranego ptaka, np. bociana, jaskółkę wróbla i poruszaj się w rytm piosenki.

3. Wykonaj zadanie w fioletowej książce na stronie 66, gdzie znajduje się obrazek gniazda bocianów.

Nowe przygody Olka i Ady cz.3. FIOLETOWA

  • W wolnej chwili obserwuj przez okno ptaki, spróbuj je nazwać. Użyj lornetki, jeśli masz ją w domu.

4. Zabawa plastyczna. Wykonaj jaskółkę z papieru. Będzie potrzebny czarny, biały i czerwony papier, klej, nożyczki. Instrukcja w filmiku poniżej.