DZIEŃ 27- 29.04.2020r.

TEMAT TYGODNIA: MOJA OJCZYZNA

WTOREK

TEMAT DNIA: JESTEŚMY POLAKAMI

 

CELE OGÓLNE:

  • Kształtowanie poczucia przynależności narodowej oraz postawy patriotycznej.
  • Słuchanie utworów literackich.
  • Zapoznanie z baśniowym wątkiem powstania nazwy Warszawy.
  • Zapoznanie z legendą „Wars i Sawa”. 
  • Rozwijanie sprawności manualnej.

Przebieg zajęć:

1. „Ciuch ciuch” – zabawa ruchowa przy piosence

2. „Wars i Sawa”  – opowiadanie nauczycielki na podstawie legendy W. Chotomskiej i ilustracji.

Dawno temu, nad Wisłą żył młody rybak o imieniu Wars. Pewnego dnia gdy szedł nad rzekę by zarzucić sieci usłyszał piosenkę:
Siedem Fal mnie strzeże i siedem błyskawic.
Kto się ich nie lęka, niech się tutaj zjawi.

Piosenkę śpiewała dziewczyna, która głos miała tak piękny i dźwięczny, że Wars nie zawahał się ani chwili. Zawołał – Niczego się nie boję! – Wskoczył do swej łodzi i popłynął.
Jednak ledwie odbił od brzegu rozpętała się straszliwa burza.
– Roztrzaskamy ci wiosła! – syczały błyskawice.
– Porwę twoje sieci na strzępy ! – ryczał wicher.
– Zatopimy łódź! – groziły fale.
Ale Wars płynął tak szybko, że ani wicher, ani fale, ani błyskawice nie mogły go dogonić. Kiedy był już na samym środku rzeki, wśród wzburzonych fal ujrzał dziwną postać: półrybę – półdziewczynę. Była to syrena. Zdziwił się Wars. Podpłynął bliżej. Wyciągnął rękę. Syrena podała mu tarczę i miecz i powiedziała: – Mam na imię Sawa. Teraz ty broń mnie, rzeki i miasta. A potem było jak w bajce żyli długo i szczęśliwie dzielny Wars i piękna Sawa a zgoda syreny na małżeństwo z człowiekiem sprawiła, że rybi ogon zamienił się w nogi.
Legenda ta głosi, że byli tam kiedyś dzielny Wars i piękna Sawa, a na ich pamiątkę i od ich imion powstała nazwa miasta… WARSZAWA.

 

Pytania do dzieci:

  • Kogo Wars ujrzał wśród fal?
  • Jak miała na imię syrena, którą ujrzał Wars?
  • Jakie przedmioty dostał Wars od Sawy?
  • Jak nazywa się miasto, które znajduje się w miejscu, gdzie spotkali się Wars i Sawa i jest stolicą Polski?

„Stolica” – to pojęcie oznaczające miasto, w którym znajdują się najważniejsze urzędy państwowe będące siedzibą władz (pałac prezydencki, sejm i senat).

3. Wykonaj karty pracy ( można wskazać palcem pasujące do siebie elementy  bez konieczności drukowania kart)

4. Praca plastyczna „KOTYLION”

Proszę o wycięcie dwóch kółek z białej i czerwonej kartki: czerwone kółko duże, białe  małe. Nakleić  białe kółko na środku czerwonego, a następnie przykleić czerwone  wstążki i kotylion gotowy 🙂 – zamiast czerwonej kartki można użyć bibuły.

5. Przypomnienie piosenki pt. „Płynie Wisła płynie”.

ZADANIA DLA STARSZAKÓW

Jesteśmy Polakami i Europejczykami

W Europie mieszkam,

tak jak ty kolego.

Że jestem Polakiem,

dumny jestem z tego.

  1. ZADANIE; Znajdź na mapie Europy Polskę i kraje z nami sąsiadujące. Poproś rodziców o odczytanie ich nazw.

Obejrzyj film wyjaśniający, czym jest Unia Europejska

 

-W jakim celu powstała Unia Europejska?

-Jaki jest najczęściej stosowany język w Unii Europejskiej?

-Jaka jest najdłuższa rzeka w Polsce, a jaka w Europie?

  • ♥ ZABAWA MUZYCZNO-  RUCHOWA
  • Pamiętacie naszą ulubioną zabawę  SOKO BATE VIRA? Dziś pobawimy się przy niej. Będzie częściowo w języku niemieckim, bo nasi sąsiedzi też należą do Unii.

Każde państwo jest niepowtarzalne. Ma własny język, tradycje, kulturę, charakterystyczne zabytki. Oto kilka przykładów:

Poszukaj tych państw na mapie Europy powyżej.

FRANCJA- stolicą jest Paryż i charakterystyczna ,  budowla wieża Eiffla.

Tu na powitanie powiemy bonjour ( czytamy: bonżur)

HOLANDIA- stolica to Amsterdam. Państwo słynie z wiatraków i tulipanów.

WŁOCHY- stolicą jest Rzym, na obrazku widzimy Wenecję miasto na wodzie. Można tam pływać łódkami zwanymi GONDOLAMI. Stamtąd pochodzi pizza;)

NIEMCY to nasi sąsiedzi, ich stolicą jest Berlin. Dzień dobry po niemiecku to

guten Morgen -tak przywitamy się rano, lub guten Tag  .

Na obrazku widok Bramy Branderburskiej, znajdującej się w stolicy Niemiec.

  • Czym może pochwalić się Polska, z czego słyniemy?

Wykonaj zadanie w fioletowej książce cz. 4 str.34- 35. Obejrzyj obrazki flag. Nazwij państwa Unii Europejskiej, które flagi są najbardziej podobne do naszej?

Możesz zobaczyć tę stronę klikając poniższy link

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=36

 

PROGRAM BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK

Drodzy Rodzice,

Zachęcam do przeczytania dzieciom opowiadania ” Koronawirus” zamieszczonej poniżej, która przypomina o zasadach postępowania w czasie pandemii, ale też w przystępny dla najmłodszych sposób opowiada o obecnej sytuacji. Publikacja może wpłynąć na zmniejszenie naturalnych lęków dziecięcych, które mogą pojawiać się u dzieci w wieku przedszkolnym i są związane  z obawą o życie własne i najbliższych.

Koronowirus